Regien Bloch verlaat de HvA

15 apr 2024 12:20 | Studentenzaken

Na ruim 40 arbeidsjaren in het onderwijs gaat onze zeer gewaardeerde collega Regien met haar welverdiende pensioen. Als keuzecoach en adviseur Aansluiting heeft zij zich 14 jaar lang samen met collega’s in het voortgezet onderwijs en mbo hard gemaakt voor een soepele aansluiting op het hbo. Deze brug sloeg zij ook in de dagelijkse praktijk tijdens keuzegesprekken en open dagen, waarop ze studiekiezers en (nieuwe) studenten met hart en ziel coachte en verder hielp in hun studieloopbaan. Daarnaast was Regien jaren nauw betrokken bij de organisatie van het Decanensymposium UvA-HvA. In maart droeg ze het spreekwoordelijke stokje over aan opvolgster Anke Tervoort.

Wat was voor jou een belangrijke drijfveer in je werk?

“Oh, ik had er vele! De belangrijkste is dat ik kennis vergaren heel belangrijk vind. Jezelf ontwikkelen, een leven lang leren. Je niet blindstaren op slechts één perspectief en oog hebben voor een ander. Verschillen leren waarderen en beseffen dat niet iedereen de kansen heeft gekregen zoals ik zelf wél heb gekregen. Mijn privileges kennen en delen met hen die minder privileges hebben.”

Anke Tervoort (links) en Regien Bloch (rechts)

Wat ga je het meest missen?

“Mijn collega’s bij Studentenzaken ga ik het meest missen. Ik vond het zo bijzonder om te ervaren dat de jonkies mijn senioriteit volledig zagen én omarmden. Dat samen-gevoel dat wij er voor de student zijn, bindt ons en dat maakte dat ik elke dag met veel plezier (keuze)gesprekken heb gevoerd.”

Wil je nog iets meegeven aan je HvA-collega’s?

“Bedenk altijd dat je je werk voor de student doet en dat de student bij wijze van spreken je opdrachtgever is, want zonder studenten hebben wij geen baan. Hoe is het voor de student als wij beslissingen nemen? Denk niet alleen aan de kosten, maar vooral aan de output.”

En wat wil je meegeven aan collega’s in het vo/mbo?

“Bovenal mijn bewondering voor jullie. Ik vind het fantastisch dat jullie zo vaak heel bevlogen in het onderwijs werken, met zulke grote groepen leerlingen en studenten. Ik hoop altijd dat jullie met dat enthousiasme zo nu en dan een leerling of student motiveren om ook het onderwijs in te gaan!”

En wat zijn nu je plannen voor de toekomst?

“Eerst ‘ns bijkomen van alle aandacht, cadeaus én een half uur per dag opruimen. We hebben al jaren het idee te verhuizen naar de Achterhoek. Maar we wonen al ruim 36 jaar in dit huis, dat inmiddels uitpuilt… Een half uur is dus nog maar het begin. Ik wil ook (boeken) lezen, elke dag blijven bewegen, mijn moeder van 96 meer zien en met vrienden de natuur of een museum in. Misschien heb ik dan ook nog tijd om af en toe ‘ns te surveilleren bij 21+ toetsen….”

Welkom Anke

Wel nieuw in team Aansluiting, maar niet nieuw bij de Hogeschool van Amsterdam: na gewerkt te hebben als vertegenwoordiger bij een reisorganisatie en als producer bij een televisiemaatschappij kwam Anke Tervoort zo’n 12 jaar geleden bij de HvA terecht, bij de opleidingen Communicatie en Creative Business. Ze werkte daar in verschillende communicatie- en internationaliseringsfuncties. Na al die jaren bij de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie wil ze de hogeschool nu graag van een andere kant leren kennen:

“Als instroomcoördinator heb ik me bij de faculteit al veel beziggehouden met open dagen en instroombeleid. Ik kijk ernaar uit om die kennis en ervaring in te zetten bij de afdeling Studentenzaken als adviseur Aansluiting. Het reilen en zeilen op een middelbare school of mbo is mij nog vrij onbekend, dus daarin wil ik mij de komende tijd verdiepen. Verder hoop ik volgend studiejaar met velen van jullie kennis maken op decanenbijeenkomsten of tijdens een aansluitingsgesprek. Ook zal ik een rol spelen in de organisatie van het Nationale Decanensymposium UvA-HvA. Hopelijk tot dan!”