Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben op school; voor hun cognitie en voor lezen en spellen. Het WRITIC-assessment brengt in kaart of oudste kleuters startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het WRITIC-groepsprogramma richt zich op kinderen die op basis van het WRITIC-assessment extra begeleiding nodig hebben voor het schrijven in groep 3. Tijdens de WRITIC-schoolbundel leer je hoe je het assessment en groepsprogramma toepast in jouw eigen praktijk.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

De WRITIC-schoolbundel bestaat uit 2 cursusdagen en 2 dagdelen coaching in kleine groepen.

Waarom WRITIC?
Cursusdag 1

Je leert over de achtergrond, ontwikkeling en inhoud van het WRITIC-assessment. Dit instrument heeft een voorspellende waarde voor de schrijfvaardigheid in groep 3 en draagt bij aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden. Je oefent uitgebreid met het afnemen en interpreteren van het WRITIC-assessment. 

Cursusdag 2

Op deze cursusdag leer je over het waarom, hoe en wat van het WRITIC- groepsprogramma. Een programma voor kinderen die op basis van het WRITIC-assessment nog niet startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Het groepsprogramma duurt 10 weken, waarin de kindertherapeut oefensessies vormgeeft in de klas, de leerkracht herhalingsessies organiseert en ook ouders actief worden betrokken.

Coaching

In groepjes van maximaal 4 deelnemers ga je samen aan de slag met het implementeren van het WRITIC-assessment en het WRITIC-groepsprogramma. De inhoud van deze dagdelen stemmen we af op de behoefte van de deelnemers. Hierbij kunnen vragen aan de orde komen over de afname van het WRITIC-assessment, het interpreteren van de resultaten, het vormgeven van het WRITIC-groepsprogramma en vergoedingsmogelijkheden.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en speciale leerkrachten uit het basisonderwijs.

Startmomenten

De WRITIC-schoolbundel bestaat uit 2 cursusdagen (8 en 22 juni 2023 of 2 en 23 november 2023) en 2 dagdelen coaching in kleine groepjes.

Kosten

De kosten van de WRITIC-schoolbundel zijn €1000 (inclusief studiematerialen, koffie, thee en lunch). De studiematerialen bestaan uit de manual van het WRITIC-assessment, de manual van het WRITIC-groepsprogramma (met bijhorende materialen) en sheets/handouts. Je ontvangt het studiemateriaal bij de start van de cursus. Accreditatie is aangevraagd.

Toelating

Geen toelatingseisen voor deze cursus.

Tijdsinvestering

De cursusdag 1 vindt plaats op donderdag 8 juni 2023, cursusdag 2 op donderdag 22 juni 2023. De data en locatie van de coachingsessies worden in overleg met de deelnemers per groep gepland en vinden binnen 6 maanden na de tweede cursusdag.

Groepsgrootte

Maximaal 24 deelnemers voor de cursusdagen en maximaal 4 deelnemers voor de coachingsessies.

Wat levert deze cursus je op?

  • Je hebt inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het WRITIC-assessment.
  • Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
  • Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.
  • Je kunt in jouw eigen werk aan de slag met het WRITIC-groepsprogramma.

Jouw docent(en)

  • Liesbeth de Vries

    Ergotherapeut

    Liesbeth de Vries is ergotherapeut in haar praktijk Ergotherapie en meer. Ze studeerde in 2003 af aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en rondde in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy af. Voordat ze haar eigen praktijk startte, werkte ze als ergotherapeut in het Radboudumc in Nijmegen en bij de kinderrevalidatie in het UMCG-CVR locatie Beatrixoord in Haren. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij het ontwikkelen van de WRITIC.

  • Margo van Hartingsveldt

    Opleidingsmanager en lector Ergotherapie

    Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de HvA. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na haar opleiding werkte zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut.

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op