Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Cursus

De cursus in het kort

Werk je als leerkracht in het speciaal onderwijs of als kindertherapeut en maak je je zorgen over het uitvoeren van papier- en pentaken van een cliënt of leerling? Met het WRITIC-assessment (Writing Readiness Inventory in Context) meet je bij kleuters van 5 en 6 jaar of ze startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Tijdens deze studiedag op hbo-niveau leer je hoe je het WRITIC-instrument betrouwbaar toepast in je werk.

Vul interesseformulier in(opent in nieuw venster)

Programma

Schrijven is een belangrijke vaardigheid die kinderen nodig hebben om mee te doen op school, voor hun cognitie en voor leren lezen en spellen. Schrijfmoeilijkheden hebben negatieve gevolgen voor de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van kinderen. Tijdens deze studiedag leer je hoe je het WRITIC-assessment afneemt bij kleuters van 5 en 6 jaar.

Waarom Writic?
Inhoud studiedag
  • ​​​​​Je krijgt informatie over de achtergrond, de ontwikkeling en de inhoud van het WRITIC-assessment.
  • Je leert je hoe je het WRITIC-assessment afneemt en interpreteert bij een cliënt of leerling.
  • Je ontvangt informatie over advies en interventie.
Meer informatie over het WRITIC-assessment

Doelgroep

Kinderergotherapeuten, kinderfysiotherapeuten, kinderoefentherapeuten en leerkrachten uit het basisonderwijs.

Cursusdagen

Donderdag 13 oktober 2022 van 9.00-17.00 uur.

Kosten

Deelname aan de studiedag kost € 250 (inclusief de WRITIC-manual). Het studiemateriaal (sheets) en de manual van het WRITIC-assessment ontvang je bij aanvang van de studiedag. Accreditatie is aangevraagd.

Toelating

Geen toelatingseisen.

Tijdsinvestering

Je hebt 1 lesdag van 9.00-17.00 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 24 personen.

Wat levert de cursus je op?

  • Je krijgt inzicht in de achtergrond, doelstelling en werkwijze van het meetinstrument het WRITIC-assessment.
  • Je kunt het WRITIC-assessment betrouwbaar afnemen in de praktijk.
  • Je kunt met het WRITIC-assessment de schrijfvaardigheid in groep 3 beter voorspellen en daarmee bijdragen aan het opsporen van kinderen met risico op het ontwikkelen van schrijfmoeilijkheden.

Jouw docenten

  • Margo van Hartingsveldt

    Opleidingsmanager en lector Ergotherapie

    Margo van Hartingsveldt is opleidingsmanager en lector Ergotherapie aan de HvA. In 2014 promoveerde zij op het proefschrift ‘Ready for handwriting? Development of the Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) for kindergarten children in the prewriting phase’ aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na haar opleiding werkte zij meer dan 25 jaar op verschillende plekken als kinderergotherapeut.

  • Liesbeth de Vries

    Ergotherapeut

    Liesbeth de Vries is ergotherapeut in haar praktijk Ergotherapie en meer. Ze studeerde in 2003 af aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en rondde in 2009 de European Masters of Science in Occupational Therapy af. Voordat ze haar eigen praktijk startte, werkte ze als ergotherapeut in het Radboudumc in Nijmegen en bij de kinderrevalidatie in het UMCG-CVR locatie Beatrixoord in Haren. Sinds 2009 is zij als onderzoeker betrokken bij het ontwikkelen van de WRITIC.

Heb je een vraag?

Neem dan contact met ons op