Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Je leert bij de module Toegankelijk maken hoe je van documenten en dossiers die bij elkaar horen een archief maakt. Een geordend archief, dat voor een ieder toegankelijk is.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

In deze module leer je hoe je een eenvoudig archief in een aantal stappen toegankelijk maakt. Je maakt kennis met de achtergronden van inventariseren. Je gaat een een beknopte inventaris maken of gestructureerde plaatsingslijst. Je kiest doorvoor in overleg met de archiefdienst waar je werkt een eenvoudig archief uit. De kennis en vaardigheden die je leert, pas je toe en oefen je op jouw casusarchief. Al doende leer je en maak je keuzes bij het bewerken.

Opzet module
  • In deze module leer je hoe je een eenvoudig archief toegankelijk maakt in een aantal stappen. Je maakt kennis met de achtergronden van het toegankelijk maken.
  • Je kiest samen met jouw archiefdienst welk archief je tijdens de module bewerkt. Je gaat een een beknopte inventaris of gestructureerde plaatsingslijst maken van een eenvoudig casusarchief.
  • De kennis en vaardigheden die je leert, pas je toe en oefen je op jouw casusarchief. Het resultaat: een geordend archief en een inventaris.

Doelgroep

De module is gericht op uitvoerende medewerkers van archiefdiensten of erfgoedinstellingen.

Cursusdagen

tijd: 13:30 uur - 16:30 uur

Het cursusgeld bedraagt € 850.

Toelating

Voor deze praktijkgerichte module is het belangrijk dat je minimaal 16 uur per week werkt bij een archiefdienst. Dat kan als werknemer, als vrijwilliger of als stagiaire. De opleiding is op mbo-niveau.

Tijdsinvestering

De module Toegankelijk maken bestaat uit tien lessen van drie uur. Naast de voorbereiding per is besteed je circa 2 dagdelen per week aan het inventariseren van jouw archief. De gemiddelde studiebelasting is 100 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 12 cursisten

Heb je een vraag?

Neem contact op met team Archivistiek

Archiefschool
Onderwijsbureau HBO-ICT

Archiefassistent

cursisten tijdens les in klaslokaal

Deze module is een onderdeel van het programma Archiefassistent. Je kunt deze module los volgen, je kunt ook het hele programma volgen. In dit praktijkgerichte programma word je opgeleid tot archiefassistent.

Lees meer over het programma Archiefassistent