Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Cursus

De cursus in het kort

Tijdens deze cursus leer je marketingvraagstukken op te lossen door diverse (online) onderzoeksinstrumenten in te zetten. Hiermee verzamel je marktgegevens, gedrag, motieven en meningen van (potentiële) klanten. Vervolgens leer je deze data naar klant- en marktinzichten te vertalen en naar direct toepasbare, actiegerichte adviezen, zodat je de juiste marketingbeslissingen neemt en resultaat behaalt.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit: Een marketingprobleem briefen en een onderzoeksvoorstel opstellen, een klantreis analyseren en de online marketinginstrumenten van de touchpoints optimaliseren en een social media analyse en een website analyse uitvoeren.

In deze cursus leer je:
  • Een marketingprobleem te vertalen naar een onderzoeksopzet, plan van aanpak;
  • Theorie van marktonderzoek toepassen in de praktijk;
  • Theorie van online marketing toepassen in de praktijk.
  • Een social media analyse en website analyse uitvoeren.

Doelgroep

Deze hbo-cursus Marktonderzoek Technieken & Online Marketingtools is bedoeld voor marketeers en marktonderzoekers.

Cursusdagen

De cursus kent meerdere startmomenten. Per september 2022 start de cursus op dinsdagavond 6 september 2022 of op zaterdag 11 september, afhankelijk van je dagdeelkeuze. Per februari 2023 start de cursus op dinsdagavond 7 februari 2023 of zaterdag 11 februari 2023, afhankelijk van je dagdeelkeuze. De colleges zijn op dinsdag- en donderdagavond van 18.40 – 22.00 uur of op zaterdag van 10.00 – 17.00 uur.

Kosten

Het college- en examengeld bedraagt € 1400. De kosten voor studieboeken bedragen ongeveer € 60.

Toelating

Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig. Basiskennis van marketing is een vereiste.

Tijdsinvestering

De cursus duurt tien weken, waarvan zeven weken college. De overige weken worden gebruikt voor toetsing, inleveren opdrachten en feedback. De studiebelasting is gemiddeld 15-20 uur per week inclusief college-uren.

Groepsgrootte

Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.

Heb je een vraag?

Neem contact op

Inhoudelijke vragen
Bart de Haan, cursusverantwoordelijke
b.g.de.haan@hva.nl(opent in nieuw venster)
Neem telefonisch contact op
020 523 6088(opent in nieuw venster)

Wil je nog verder studeren?

cursisten tijdens les in klaslokaal

Ga dan voor een waardevol hbo-diploma! Bekijk onze bacheloropleiding Commerciële Economie. De cursus Marktonderzoek is onderdeel van de opleiding. Als je de cursus al succesvol hebt afgerond, krijg je hier een vrijstelling voor.

Ga naar Commerciële Economie Deeltijd

Ben je een HvA-student?

cursisten lopen trap op

Ben je HvA- student en heb je interesse in de cursus Marketingonderzoek Technieken & Online Marketing Tools? Je schrijft je niet in via deze cursuspagina maar vindt de informatie op de pagina over het minoraanbod.

Alle minoren van de HvA
(opent in nieuw venster)