Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Cursus

De cursus in het kort

Wil je niet alleen marktonderzoek écht goed in de vingers krijgen, maar verzamelde data ook goed interpreteren en omzetten in direct toepasbaar, actiegericht advies? Kies dan voor deze cursus Marktonderzoek & Marketingadvies op hbo-niveau. Alles wat je leert, kun je direct toepassen in de praktijk. Je krijgt zichtbaar meer impact in je werk.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit: 1. Een kwalitatief onderzoek uitvoeren, rapporteren en inzichten verwerken in een opdracht. 2. Een kwantitatief onderzoek uitvoeren, visueel aantrekkelijk rapporteren en inzichten verwerken tot een advies. 3. Een essay schrijven over actuele ontwikkelingen in consumentengedrag. - Een online/offline marketingplan opstellen.

In deze cursus leer je:
  • Op basis van de onderzoeksresultaten een marketingplan (online en offline) opstellen;
  • Data uit primair onderzoek verzamelen, analyseren, rapporteren en interpreteren in Excel, Qualtrics (SPSS);
  • Theorie van consumentengedrag toepassen in de praktijk;
  • Theorie van marktonderzoek toepassen in de praktijk;
  • Theorie van online marketing toepassen in de praktijk.

Doelgroep

Deze hbo-cursus Marktonderzoek is bedoeld voor marketeers en marktonderzoekers.

Cursusdagen

De cursus kent meerdere startmomenten. Per november 2022 start de cursus op dinsdagavond 15 november 2022 of op zaterdag 19 november, afhankelijk van je dagdeelkeuze. Per april 2023 start de cursus op dinsdagavond 18 april 2023 of zaterdag 22 april 2023, afhankelijk van je dagdeelkeuze. De colleges zijn op dinsdag- en donderdagavond van 18.40 – 22.00 uur of op zaterdag van 10.00 – 17.00 uur.

Kosten

Het college- en examengeld bedraagt €1400. De kosten voor studieboeken bedragen ongeveer €60.

Toelating

Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig. Basiskennis van marketing is een vereiste. Je dient voorafgaand aan de cursus eerst de cursus Marktonderzoek Technieken & Online Marketingtools gevolgd te hebben voor je deze cursus kunt starten.

Tijdsinvestering

De cursus duurt tien weken, waarvan zeven weken college. De overige weken worden gebruikt voor toetsing, inleveren opdrachten en feedback. De studiebelasting is gemiddeld 15-20 uur per week inclusief college-uren.

Groepsgrootte

Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.

Heb je een vraag?

Neem contact op

Inhoudelijke vragen
Bart de Haan
b.g.de.haan@hva.nl(opent in nieuw venster)
Neem telefonisch contact op
020 523 6088

Wil je nog verder studeren?

cursisten tijdens les in klaslokaal

Ga dan voor een waardevol hbo-diploma! Bekijk onze bacheloropleiding Commerciële Economie. De cursus Marktonderzoek & Marketingadvies is onderdeel van de opleiding. Als je de cursus al succesvol hebt afgerond, krijg je hier een vrijstelling voor.

Ga naar Commerciële Economie Deeltijd

Ben je een HvA-student?

cursisten lopen trap op

Ben je HvA- student en heb je interesse in de cursus Marktonderzoek & Marketingadvies? Je schrijft je niet in via deze cursuspagina maar vindt de informatie op de pagina over het minoraanbod.

Alle minoren van de HvA
(opent in nieuw venster)