Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

De cursus Marketingstrategie & Data Analyse is het vervolg van je marketing denken. Het wordt strategischer en er wordt met meer inzicht en abstractie naar vraagstukken gekeken en theorie behandeld. Als toekomstig strateeg/marketeer moet je in staat zijn om op basis van een goede (data)analyse de huidige situatie goed in beeld te krijgen en ook goed de toekomstige trend helder te hebben voor jouw markt.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

Tijdens de cursus leer je: 1. Missie- en visieontwikkeling van de organisatie in beeld brengen en het bepalen van de business scope van de organisatie, business modellen opzetten. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen integreren in het beleid. 2. Een analyse maken van externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op te nemen strategische marketingbeslissingen Onderzoekvaardigheden maakt een belangrijk deel hiervan uit. 3. Aan de hand van de interne analyse sterktes en zwaktes m.b.t. de eigen organisatie in kaart brengen t.o.v. haar concurrenten . 4. Aan de hand van data-analyses marketing beslissingen en voorspellingen kunnen maken. 5. De Marketinganalyse presenteren en verantwoorden.

Binnen deze cursus voer je diverse opdrachten uit:
  • Een Dataplan;

  • Een analyse voor een live opdracht uit het bedrijfsleven;

  • Een tentamen commercieel rekenen.

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor werkende professionals die hun Strategische Marketingkennis willen ophalen, actualiseren of juist willen opbouwen.

Cursusdagen

De cursus kent meerdere startmomenten. Per februari 2024 start de cursus op dinsdagavond 6 februari 2023 of op zaterdag 10 februari, afhankelijk van je dagdeelkeuze. De colleges zijn op dinsdag- en donderdagavond van 18.40 – 22.00 uur of op zaterdag van 10.00 – 17.00 uur.

Kosten

Het college- en examengeld bedraagt €1400. De kosten voor studieboeken bedragen ongeveer €150

Toelating

Deze cursus is op hbo-niveau. Daarom heb je minimaal een mbo-4-, havo- of vwo-diploma en enige jaren werkervaring nodig. Basiskennis van Marketing is een vereiste.

Tijdsinvestering

De cursus duurt tien weken waarvan acht weken colleges. De overige weken worden gebruikt voor het afronden van je beroepsproducten en feedback. De studiebelasting is gemiddeld 20 uur per week inclusief college-uren.

Groepsgrootte

Je volgt de cursus samen met circa 25 - 30 studenten van de deeltijdopleidingen HRM, Bedrijfskunde, Commerciële Economie of Finance & Control. Deeltijdstudenten zijn professionals met een baan in het vakgebied.

Heb je een vraag?

Neem contact

Inhoudelijke vragen
Lex van Hoogstraten, Cursusverantwoordelijke
l.van.hoogstraten@hva.nl(opent in nieuw venster)

Wil je nog verder studeren?

cursisten tijdens les in klaslokaal

Ga dan voor een waardevol hbo-diploma! Bekijk ook eens onze deeltijd bacheloropleiding Commerciele Economie. De cursus Marketingstrategie & Data Analyse is hier onderdeel van. Als je deze cursus succesvol hebt afgerond, krijg je hier vrijstelling voor.

Ga naar Commerciele Economie Deeltijd

Ben je een HvA-student?

cursisten lopen trap op

Ben je HvA- student en heb je interesse in de cursus Marketingstrategie & Data Analyse? Je schrijft je niet in via deze cursuspagina maar vindt de informatie op de pagina over het minoraanbod.

Alle minoren van de HvA
(opent in nieuw venster)