Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Wil jij binnen jouw school aan de slag met onderwijsontwikkeling? Kies dan voor de leergang Leiderschap van Leraren. In de leergang krijg je ondersteuning om binnen je school het initiatief te nemen bij onderwijsontwikkeling en collega's daarbij te betrekken. Ook met collega’s van andere scholen creëer je inzichten rond onderwijsontwikkeling en veranderprocessen. Het is daarmee zowel een persoonlijk leiderschapstraject als een traject gericht op schoolontwikkeling.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)
docenten in overleg

Programma

Systematisch samen werken aan goed onderwijs betekent dat je het initiatief neemt bij onderwijsontwikkeling en daarbij op basis van expertise en affiniteit invloed uitoefent op collega’s, schoolleiders en andere actoren binnen en buiten de school. Dit is teacher leadership, oftewel leiderschap van leraren. Het vraagt van scholen en schoolleiders dat zij leiderschap delen en van jou als leraar dat je je leiderschap herkent, vertaalt naar handelen en anderen daarbij betrekt. In deze leergang ga je daarmee aan de slag. Het is prettig om samen met een andere collega van jouw school deel te nemen aan de leergang, maar niet per se noodzakelijk. Je koppelt een persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie ten aanzien van het team en de eigen school. Tussentijds krijg je de opdracht om in je eigen school aan de slag te gaan en jouw kennis en inzichten collectief te maken. Wat je daarin op school tegenkomt, gebruik je als input voor de volgende bijeenkomst. Naast de veranderkundige focus vormen Persoonlijk Leiderschap en Communicatie belangrijke onderleggers in dit traject.

Doelen
  • Stimuleren van persoonlijke leiderschapsontwikkeling van leraren.
  • Stimuleren van onderwijsontwikkeling en innovatie (voor het vergroten van de ontwikkelkansen van de leerlingen binnen de school).
  • Stimuleren van het delen van leiderschap op scholen.
Uitgangspunten en ontwerpcriteria
  • Congruentie van inhoud en opzet.
  • Focus op leerlingen en goed onderwijs.
  • Organiseren, creëren en teweegbrengen.
  • Leren van en met elkaar.
  • Ontwikkeling en leren is een proces.
  • Een actieve community.

Doelgroep

Je bent leraar in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs met een aantal jaar onderwijservaring.

Cursusdagen

Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van 1 dag. De werkbijeenkomsten vinden plaats op vrijdagen van 9.30-16.30 uur.

Kosten

De kosten bedragen € 1.490.

Toelating

Je hebt een aantal jaar ervaring in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs.

Tijdsinvestering

In totaal 100 uur: 42 uur contacttijd en 58 uur zelfstudie en opdrachten.

Groepsgrootte

De groep gaat van start bij minimaal 12 deelnemers.

Wat levert de cursus je op?

  • Persoonlijk niveau: persoonlijke ontwikkeling en rolontwikkeling, inzicht in veranderprocessen.
  • Schoolniveau: collectieve verandering in de kansen van leerlingen, en een bijdrage aan het delen van (informeel) leiderschap binnen de school.
  • Schooloverstijgend: gedeelde kennis en inspiratie tussen scholen.

Heb je een vraag?

Neem contact met ons op

Neem voor inhoudelijke vragen contact op met cursuscoördinator André Koffeman:
a.h.koffeman@hva.nl(opent in nieuw venster)
06-36057352(opent in nieuw venster)
Neem voor vragen over de procedure en inschrijving contact op met het onderwijsbureau van de HvA:
onderwijsbureau-foo@hva.nl(opent in nieuw venster)

Vervolgmogelijkheden

Voor diegenen die zich na afloop van de leergang verder willen verdiepen, kan een masteropleiding rond leren en innoveren een interessante vervolgstap zijn. Het volgen van de leergang Leiderschap van Leraren kan leiden tot een verlaging van de studielast bij de masters Pedagogiek of Professioneel Meesterschap van de HvA.

Ga naar alle opleidingen