Inhoud en werkwijze
De leergang daltonleraar is verdeeld over 1,5 jaar. In het eerste studiejaar worden 5 bijeenkomsten gehouden, zodat u voldoende input hebt om vervolgens na de zomervakantie met opgedane kennis toe te werken naar de meesterproef.
De leergang werkt toe naar de ideale daltondag (de meesterproef). Door het actieonderzoek en experimenten wordt de leraar uitgedaagd zijn onderwijspraktijk te verbeteren en daarop te reflecteren. De leraar toont aan dat zijn/haar ontwikkeling waardevol is voor de schoolontwikkeling en onderbouwt de aanbevelingen aan het team.
De volgende studieonderdelen komen aan bod:
- De leraar in de eigen praktijk
- Visievormingen en kennis van het gedachtegoed van Helen Parkhurst
- De 5 kernwaarden binnen het daltononderwijs
- De leraar in actie: het experiment
- Professionele ontwikkelingen en ontwikkeldocument
- De meesterproef: Actie-onderzoek en de ideale dag
Inhoud bijeenkomsten
Visievorming
Tijdens de eerste bijeenkomst gaan we in op het gedachtegoed van Helen Parkhurst.
Kernwaarde zelfstandigheid
Vertalen van gedachtengoed Helen Parkhurst naar pedagogisch en didactisch handelen t.a.v. zelfstandigheid. De rol van de leraar om zelfstandigheid te vergroten en het bevorderen van executieve functies staat centraal in deze bijeenkomst.
Kernwaarde vrijheid/verantwoordelijkheid
Wat betekent vrijheid/verantwoordelijkheid ten aanzien van instructie, weektaak en keuzemogelijkheden van het kind? De invloed van vrijheid op het pedagogisch klimaat in de groep werken we verder uit.
Kernwaarde samenwerken
Samenwerken op didactisch, pedagogisch en organisatorisch niveau en het waarom en hoe van coöperatief leren.
Kernwaarde doelmatigheid/effectiviteit
Betekenisvol inzetten van weektaken/projecttaken en assignments. Hoe kun je kansen binnen de weektaak vergroten en het eigenaarschap van het kind vergroten?
Kernwaarde doelmatigheid en reflectie
Stimuleren van het denken bij kinderen door reflectie en hogere orde denkvragen.
Leren zichtbaar maken
Hoe kun je het leren zichtbaar maken met behulp van succescriteria en het formatief assessment?
Ateliers
- Coachgesprekken met kinderen
- Rijke leeromgeving
Coaching op maat
Presentaties
Meesterproef en feestelijke afsluiting