Inhoud en werkwijze
De basiscursus omvat vier dagdelen. Uitgangspunten vormen uw eigen leerdoelen, eigen casuïstiek en zo mogelijk eigen filmopnames van studenten die aan het werk zijn. Als cursist krijgt u zicht op uw persoonlijke stijl van begeleiden van uw studenten. De onderwerpen die aan bod komen zijn:
- begeleiden van leren – de structuur en systematiek van het begeleidingsgesprek;
- systematisch observeren van lessen of videomateriaal en feedback geven;
- toepassen van open en gesloten gespreksinterventies in diverse soorten gesprekken;
- begeleiden bij het ontwikkelen en formuleren van leervragen;
- instrumenten gebruiken om met studenten leermomenten te analyseren;
- zicht op de leerontwikkeling van de student in relatie tot de opleidingsleerdoelen;
- leersituaties voor studenten creëren en daarin didactische modellen aanreiken;
- begeleiden en beoordelen aan de hand van een digitaal portfolio.
Iedere bijeenkomst krijgt u praktische opdrachten mee die u kunt gebruiken in de begeleiding van uw studenten. In de daarop volgende bijeenkomst bespreken we de opdrachten en koppelen we deze aan nieuwe begeleidingsthema's.