Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

De cursus in het kort

Archieven zijn aan verval onderhevig. Om ze duurzaam te kunnen bewaren, worden ze geconserveerd en zo nodig gerestaureerd. Als archiefassistent krijg je veel archiefmateriaal in handen. Is er schade? Dat zie jij vaak als eerste.

Schrijf je in
(opent in nieuw venster)

Programma

In de module leer je over het Nederlandse archiefwezen en de verschillende soorten (nadere) toegangen, van kaartenbak tot database. Je doet kennis en inzicht op door groepsdiscussies en individuele presentaties. Je vaardigheid in het helpen van gebruikers en opzoeken van informatie wordt geoefend met praktische opdrachten tijdens de les, op internet en studiezalen. De lessen en opdrachten sluiten zoveel mogelijk aan bij je eigen werk.

Opzet module
  • Je geeft studiezaalbezoekers advies over de juiste omgang met de aangevraagde stukken
  • Je let op de materiële staat van de archieven en hun verpakking en zorgt voor de juiste conservering van archiefstukken.
  • Je leert behoudsproblemen te herkennen en krijgt kennis van verschillende soorten gegevensdragers, zoals perkament, papier, microfilm, cd-rom, digitaal. En hoe je daarmee omgaat.
  • Je leert diverse soorten schade aan archiefmateriaal (her)kennen en hoe je die kunt beheersen of voorkomen.

Doelgroep

De module is gericht op uitvoerende medewerkers van archiefdiensten of erfgoedinstellingen.

Cursusdagen

8 woensdagen, tijdstip: 13:30 - 16:30.

Kosten

Het cursusgeld bedraagt € 700.

Toelating

Je werkt minimaal 16 uur per week bij een archiefdienst of een erfgoedinstelling (mag ook als vrijwilliger, stagiaire of gedetacheerde.). De opleiding is op mbo-niveau.

Tijdsinvestering

De module Materiële Zorg bestaat uit 8 lessen van 3 uur gespreid over een periode van 10 weken. De gemiddelde studiebelasting is 60 uur.

Groepsgrootte

Maximaal 14 cursisten

Heb je een vraag?

Neem contact op met team Archivistiek

Contactpersoon
Archiefschool
Onderwijsbureau HBO-ICT