Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Online goes offline

Rapport

Steeds meer pure players openen (tijdelijke) fysieke points met verschillende beweegredenen. Maar wat zijn deze redenen, waar lopen ze tegenaan en waar kunnen pure players die van plan zijn (tijdelijke) fysieke touchpoints te openen van leren? Dit staat centraal in deze white paper.

Het internet als verkoopkanaal biedt nieuwe mogelijkheden in de retail. Internet is een belangrijke drijfveer voor de traditionele (offline) verkoopkanalen wanneer ze in staat zijn om de online- en offline verkoopkanalen die voor handen zijn goed op elkaar af te stemmen. 28%1 van de consumenten heeft geen expliciete voorkeur meer voor het fysieke kanaal bij het kopen van producten. Voor retailers is het belangrijk om het online en offline kanaal goed op elkaar af te stemmen en hier synergie tussen te creëren.

Online needs offline2

Online en offline hebben elkaar nodig om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Aan de ene kant zien we steeds meer pure players fysieke touchpoints openen. Onder andere om meer omzet te genereren, meer bekendheid te creëren of service te verlenen. Producten zien en uitproberen blijft namelijk lastig in een webshop. Daarnaast geven sommige consumenten de voorkeur aan het ophalen of retourneren van een pakket in de fysieke winkel. Aan de andere kant hebben veel fysieke retailers een webshop geopend. Hiervoor zijn allerlei redenen te noemen: schaalgrootte, grotere naamsbekendheid, serviceverlening of informatievoorziening voor consumenten.

Aanleiding

Vanuit Store of the Future zijn er in samenwerking met partners een aantal sidetracks opgezet. Bij een sidetrack wordt een bepaald onderwerp uitgewerkt om toepasbaar te maken voor de praktijk. Dit wordt gedaan met een groep betrokken partners, toeleveranciers en retailers.

Eén van de onderwerpen van de sidetracks is online goes offline. Steeds meer pure players openen (tijdelijke) fysieke points met verschillende beweegredenen. Maar wat zijn deze redenen, waar lopen ze tegenaan en waar kunnen pure players die van plan zijn (tijdelijke) fysieke touchpoints te openen van leren? Dit staat centraal in de whitepaper van deze sidetrack.