Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Visual Methodologies

Het lectoraat Visual Methodologies ontwikkelt visuele methoden voor praktijkgericht onderzoek naar maatschappelijke kwesties en debatten. Het lectoraat richt zich op de rol van beeld in de digitale cultuur en maakt zelf beeldmateriaal dat als ‘tool voor onderzoek’ wordt gebruikt. Het onderzoek vindt plaats in interdisciplinaire (en veelal internationale) teams van onderzoekers, ontwerpers, ontwikkelaars, journalisten en thematisch experts.

Visual Methodologies bestudeert onder meer de rol van beeld in de digitale cultuur. Welke beelden worden op social media gedeeld rond belangrijke maatschappelijke onderwerpen? Hoe verschillen die onderling? En hoe kunnen we met visualisaties online en op locatie verschillende doelgroepen betrekken bij een maatschappelijk debat? Voor het lectoraat zijn visualisaties dus niet het visuele sluitstuk van een project, maar een belangrijke stap in het onderzoeksproces. Een stap die inzicht kan bieden in de complexiteit van een kwestie, een discussie kan faciliteren met een bepaalde doelgroep of kan informeren bij het nemen van beslissingen.

Een van de maatschappelijke thema’s waarmee het lectoraat zich bezighoudt, is klimaatverandering. Een urgent thema dat niet alleen in het maatschappelijk debat wordt besproken, maar ook in politiek, wetenschappelijk en activistisch verband. In een van onze onderzoeksprojecten hebben we gekeken welke beelden online worden gedeeld over het thema klimaatverandering en vooral welke beelden de meeste interactie opleveren, zoals meest gedeeld of geliket. Vervolgens hebben we vergeleken hoe die beeldtaal per online platform verschilt. De verschillen zijn aanzienlijk. Op Facebook delen mensen slogans over het klimaat in kleurrijke typografie met afbeeldingen van beroemdheden of schattige dieren. Op Instagram zien we schitterende ‘National Geographic’-fotografie van landschappen die worden bedreigd door klimaatverandering en in de Google zoekresultaten zien we alle clichés, zoals ijsberen in nood. Met een dergelijke analyse onderzoeken we de huidige beeldtaal van klimaatverandering, maar leren we tegelijk meer over online platforms. In digitaal visueel onderzoek gaat de studie van het onderwerp hand in hand met het bestuderen van het medium. Zulk onderzoek kan in de praktijk mensen helpen die met dergelijke maatschappelijke kwesties bezig zijn, onder meer om betere campagnes te ontwikkelen.

Het lectoraat Visual Methodologies werkt nauw samen met het onderwijs. De minor Makerslab - een faculteit-brede minor over maken als onderzoekspraktijk - en het vak Issue Mapping for Fashion aan de AMFI-master Fashion Enterprise Creation, zijn belangrijke voorbeelden van deze samenwerking. Daarnaast werkt het lectoraat mee aan de Digital Society School, in de track Data Driven Transformation. Studenten van alle bacheloropleidingen aan de faculteit en de UvA-master New Media & Digital Culture zijn welkom voor een stage, afstudeeropdracht of afstudeerscriptie.

Meer informatie over onderzoeksprojecten en experts van dit lectoraat vind je op de website visualmethodologies.org

Visual Methodologies is een van de acht lectoraten die samen het kenniscentrum CREATE-IT vormen. Het kenniscentrum is onderdeel van de faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie binnen de Hogeschool van Amsterdam.