Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Bijeenkomst promotieonderzoek FDMCI

Evenement

Dit najaar zal er weer een oproep uitgaan voor het insturen van voorstellen voor promotieonderzoek bij FMDCI, of voor pré-promotieonderzoek voor wie al een basisplan heeft maar voorbereidingstijd wil inzetten om tot een volledig voorstel te komen. De deadline voor het insturen is 1 februari 2020. Ter voorbereiding organiseert CREATE-IT, het kenniscentrum van FDMCI deze bijeenkomst.

(For English, click here)

Hoe ziet het proces eruit, wat komt erbij kijken? Wat kun je zelf als promovendus leren van de ervaringen van anderen? Hierover gaan we in gesprek met promovendi die op dit moment bezig zijn en spreken we met ervaringsdeskundigen, waaronder docenten, opleidingsmanagers en lectoren over de waarde en de toekomst van promotieonderzoek aan FDMCI.

Meld je vóór 23 september aan via de aanmeldlink.

Als je alvast vragen hebt, kun je terecht bij Femke Glas, beleidsmedewerker onderzoek FDMCI (f.a.glas@hva.nl).

Programma:

15.00     Inloop

15.10     Welkom Frank Kresin, decaan FDMCI

15.20     Promotie en pre-promotieregeling, wat is het, hoe verloopt het proces?

15.30     Presentie promovenda Patricia de Vries, lectoraat Netwerkcultuur

16.00     Dialoog met ervaringsdeskundigen vanuit onderwijs en onderzoek

16.10     Presentie promovenda Esther Hammelburg, lectoraat Crossmedia

16.40     Dialoog met ervaringsdeskundigen vanuit onderwijs en onderzoek

16.50     Afsluiting en uitwisseling ideeën promovendi olv Marije ten Brink en Femke Glas

17.00     Borrel

18.00     Einde

Patricia de Vries is projectleider bij het lectoraat Netwerkcultuur en werkt aan haar promotie, waarin ze analyseert hoe het algoritme wordt verbeeld door kunstenaars en designers. Dat het algoritme een fenomeen van betekenis is wordt onder meer weerspiegeld in de talloze boeken, artikelen, conferenties, symposia en kunsttentoonstellingen die het bijna dagelijks tot onderwerp van publiek debat maken. Het idee dat algoritmen ‘opkomen’ en steeds meer verstrengeld raken in ons dagelijks reilen en zeilen laat ook een groeiend aantal kunstenaars en designers niet ongemoeid. Kunst en design zijn betekenisplaatsen waarop ideeën over algoritmen mede vorm krijgen. Tijdens de presentatie vertelt ze over hoe ze te werk is gegaan in haar promotie en hoe ze tot haar case studies is gekomen.

Esther Hammelburg is docent bij de opleidingen Creative Business en Communicatie en promovenda bij het lectoraat Crossmedia. Haar onderzoek gaat over liveness: via media erbij zijn op het moment dat het gebeurt. Zij laat zien hoe we media inzetten om ons te verbinden aan events en hoe we onze live-belevingen delen. Ze zal vertellen over haar onderzoekthema en over het proces van eerste idee tot het inleveren van een planning, het hebben van verschillende rollen als onderzoeker en docent en het vertalen van onderzoek naar onderwijs.