Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Werken aan de toekomst tijdens Global Goals Jam 2016

Het creëren van een betere wereld door middel van koffie en cadeautjes

26 sep 2016 09:11 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Een groot doel op kleine schaal proberen op te lossen: het is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Dit bewijzen verschillende projectgroepen tijdens de Global Goals Jam op 17 en 18 september. Een evenement waarbij gewerkt wordt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van 2030 in het MediaLAB van de Hogeschool van Amsterdam.

Tijdens de Social Good Summit van 2015 hebben verschillende wereldleiders 17 SDG’s vastgesteld. Het is de bedoeling dat deze doelen in 2030 behaald zijn, en bijdragen aan een betere toekomst voor iedereen op aarde. Tijdens de Global Goals Jam in Amsterdam is per doel een team aan de slag gegaan om hier een aanpak voor te vinden. Niet op wereldschaal, maar op regionale schaal. Bijvoorbeeld voor de stad Amsterdam. Op de tweede en tegelijkertijd laatste dag werden alle ideeën gepresenteerd in het MediaLAB.

Verminderde ongelijkheden

Om te voorkomen dat enkele grote bedrijven samen ongezien alle macht in de wereld hebben, heeft de groep verantwoordelijk voor doel tien ('Reduced inequalities') iets bedacht: een soort winkeltje, met daarin gratis cadeautjes van merken zoals Google en Apple. Wanneer je zo’n cadeautje opent, vind je een feitje over het desbetreffende bedrijf. Dit weetje betreft meestal iets wat het bedrijf niet goed doet of kan verbeteren. Het is de bedoeling dat mensen op die manier meer besef krijgen van de macht die bepaalde bedrijven hebben, en hoe gevaarlijk dit kan zijn. 'Mensen willen misschien wel iets doen tegen de macht van bepaalde bedrijven, maar moeten dan wel beseffen wat er eventueel verbeterd kan worden', aldus de bedenkers­ van de cadeauwinkel.

 

De cadeauwinkel, getest door bezoekers van het evenement.

Verantwoordelijke consumptie en productie

Ondanks dat er op het gebied van verantwoorde productie en consumptie (doel twaalf) al veel gedaan wordt, zoals recycling en afvalsortering, kan er nog wel meer gebeuren. Bijvoorbeeld op het gebied van koffie, volgenshet team achter dit doel. Niet alleen willen zij met hun koffiemerk gaan zorgen voor duurzame koffie, maar ook voor duurzame bekertjes. Volgens hen worden er, vooral op de werkvloer, te veel kartonnen bekertjes gebruikt. Daarom staat er op de bekertjes van hun merk een verzoek om het bekertje later op de dag weer te gebruiken bij het drinken van koffie.

De ideeën die hier gepresenteerd werden zullen op zichzelf niet zorgen voor het behalen van de Sustainable Development Goals. Maar dat is dan ook niet waar deze Global Goals Jam om draaide: het zeker stellen van een betere toekomst lukt niemand in twee dagen. Wat wel is gelukt tijdens de Global Goals Jam, is het inspireren van mensen. Door creatief denken zou je zomaar een grote stap kunnen zetten.

Door: Kenneth Hoekman