Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

MoneyLab: over de effecten van digitale media

Interview met Inte Gloerich

15 dec 2016 15:04 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

MoneyLab werd 1 en 2 december 2016 georganiseerd door het Lectoraat Netwerkcultuur van FDMCI in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Maar wat houdt MoneyLab precies in en wat hebben studenten eraan? Ik zocht het voor je uit en interviewde Inte Gloerich, één van de organisatoren van MoneyLab.

MoneyLab is een symposium dat jaarlijks wordt georganiseerd vanuit het Kenniscentrum van de faculteit FDMCI, Create-IT. Het is een 2-daags evenement en wordt gehouden in Pakhuis De Zwijger. Het symposium is er om aandacht te geven aan de ontwikkelingen binnen de digitale economie en de creatieve sector, hiervoor nodigt MoneyLab kunstenaars, economen en mediaexperts uit.

’’Op het symposium worden lezingen en workshops gegeven om een goed beeld te krijgen van alle veranderingen en ontwikkelingen in de manier waarop digitale technologie de economie voor kunstenaars en freelancers beïnvloedt’’

Bij MoneyLab wordt gekeken naar de mogelijkheden en positieve en negatieve effecten van digitale media op de samenleving. Denk hierbij aan de app Uber, waarmee je zelf een taxidienst kunt beginnen, maar waardoor taxichauffeurs een steeds onzekerder bestaan leiden. MoneyLab is er voor iedereen die geïnteresseerd is in de mediawereld en hierdoor komen allerlei verschillende groepen zoals studenten, onderzoekers, economen en kunstenaars samen om kritisch te kijken naar alle ontwikkelingen.

Het medialandschap wordt steeds diverser

’’Iedereen in deze samenleving heeft wel op een manier met digitale technologie te maken en dus wordt er ook gekeken naar hoe dit de samenleving beïnvloedt.’’

Dit jaar werden onderwerpen als een universeel basisinkomen, platform cooperativism en financial surveillance aangesneden. Alle videos, fotos en blog posts over de conferentie zijn hier te vinden.

Jij als student hebt veel met digitale media te maken en grote kans dat je er al vanaf jongs af aan mee bent opgegroeid. Mocht je geïnteresseerd zijn en naar dit symposium willen, dan kun je je volgend jaar weer aanmelden.

Voor informatie over wat het verder inhoudt en voor het programma van afgelopen jaar kun je hier terecht.

Door: Maud Kuijpers, 14 december 2016