Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

HvA-Onderzoek: Marketing Amsterdamse modewinkels ouderwets

12 dec 2016 16:42 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

De Amsterdamse modewinkels benutten de mogelijkheden om klanten te werven en te binden onvoldoende. Zo blijkt uit een representatief onderzoek onder 156 modewinkels en 500 consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van het Store Innovation Lab van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

HvA-onderzoeker Anne Moes: “Modewinkels hebben het zwaar, onder andere door de opkomst van online winkelen. Uit ons onderzoek blijkt dat winkels meer data over hun klanten zouden kunnen verzamelen om vervolgens ook meer met deze data te kunnen doen. Bijna driekwart van de onderzochte winkels (73%) verzamelt wel gegevens over hun klanten, maar lang niet iedereen gebruikt deze data optimaal. Zo blijkt bijvoorbeeld dat nog niet eens 18% van de retailers de data gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen ('op naam') te doen. Ook wordt er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van nieuwe technologische mogelijkheden en van de groeiende bereidheid van consumenten om data te delen.”

Klantdata te koop

De consument staat niet zo negatief tegenover het verzamelen en gebruiken van data door winkels als vaak wordt gedacht. Uit het onderzoek van het Store Innovation Lab blijkt dat klanten neutraal tot slechts licht negatief tegenover het verzamelen van adresgegevens door retailers staan. Anne Moes hierover: “Als klanten een korting krijgen in ruil voor data wordt de houding positiever. Bij een korting van 50% scoren de klanten gemiddeld zelfs bijna een 4 op een vijfpuntschaal, waarbij 5 voor heel positief staat. Klanten zijn dan niet alleen bereid adresgegevens te delen, maar willen dan ook hun demografische gegevens afstaan. Klantdata lijken dus zeker te koop."

Slimmere marketing

De retailers zullen hun marketing dus veel slimmer en moderner in moeten richten om de strijd met online winkels aan te kunnen gaan. De onderzoekers doen daarvoor een aantal suggesties. "Allereerst", aldus Moes, "zijn er modernere manier van dataverzameling in te zetten, zoals bijvoorbeeld via wifi-tracking of het in kaart brengen van de looproutes in de winkel. Het onderzoek wijst uit dat klanten het niet erg vinden als retailers anonieme looproutes in kaart brengen. Verder hebben veel retailers naast een fysieke winkel ook een webshop en een social media account. Door acties uit te zetten en klanten online te volgen kunnen retailers meer te weten komen over de voorkeuren van hun klanten.

"Ten tweede kunnen de data worden gebruikt om veel persoonlijker aanbiedingen te kunnen doen." zegt Moes. "Zo kan de klant vaker worden herinnerd aan een aankoop en tijdens en vlak na de aankoop worden gewezen op soortgelijke producten. Hier liggen kansen voor retailers om weer ‘top-of mind’ te komen bij de klant." Tot slot, zo blijkt uit het rapport, lijken klanten eerder bereid om informatie te delen met retailers als er een beloning tegenover staat. Moes:"Retailers kunnen van meer klanten data verzamelen, als zij hier een korting tegenoverstellen. Retailers moeten zich goed afvragen welke klantdata voor hen van waarde is en hoeveel ze er voor over hebben om deze data te verkrijgen."

Over het Store Innovation Lab

Het Store Innovation Lab is een initiatief van de lectoraten  Crossmedia en Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In het Store Innovation Lab werken retailers, brancheorganisaties en aanbieders van (in-)store technologie samen met onderzoekers, studenten en docenten van de HvA. Door het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek wordt nieuwe kennis gegenereerd die bijdraagt aan de optimalisering van de fysieke en virtuele winkelbeleving.