Onderzoeksleerdoelen in bachelorcurricula

Rapport

Onderzoeksvaardigheid is in de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden in het hoger beroepsonderwijs, maar onduidelijk blijft waar bacheloropleidingen zich precies op richten. Om hier scherper zicht op te krijgen zijn de leerdoelen gerelateerd aan onderzoek in kaart gebracht bij de bacheloropleidingen van de Hogeschool van Amsterdam. Op basis van een kwalitatieve analyse middels de methode van Verburgh, Schouteden en Elen (2012) van studiegidsteksten en studiehandleidingen laten de voorlopige resultaten zien dat onderzoeksgerelateerde leerdoelen een andere vorm en inhoud hebben in verschillende disciplines. Ook zijn de verschillen tussen faculteiten groter dan binnen faculteiten.

Referentie Kesselaar, C., Vuijst, S., van Meegen, M., & Griffioen, D. M. E. (2018). Onderzoeksleerdoelen in bachelorcurricula. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2018, Nijmegen, Netherlands.
Gepubliceerd door  Higher Education, Research and Innovation 1 januari 2018

Publicatiedatum

jan 2018

Auteur(s)

Stefan Vuijst
Marije van Meegen

Publicaties:

Research database