Studente ontwerpt virtuele opening hogeschooljaar

5 sep 2022 20:00 | Afdeling Communicatie

Ko’s bos vormde de openingshandeling voor het Jakoba Mulder Huis. Ko's Bos is een digitale en interactieve ervaring waaraan student Nicole Ortiz Franco (Communicatie and Multimedia Design, CMD) van de Hogeschool van Amsterdam de hele zomer heeft gewerkt.

Vicevoorzitter van de HvA Hanneke Reuling en wethouder Sofian Mbarki openden tijdens een feestelijk evenement op 1 september het splinternieuwe Jakoba Mulderhuis. Ze deden dat door via een sensor een VR-presentatie in beweging te zetten in ‘Ko’s Bos’, een installatie in de hal van het nieuwe gebouw.

Nicole creëerde samen met docent Bart-Jan Steerenberg en student Lou Moison deze installatie. Het is een ‘huisje’ dat van binnen een bos lijkt, vol groen, digitale watervallen, geluiden en geur; een symbool voor zowel Jakoba Mulder als onderwijs.

De naam Ko’s bos verwijst naar de naamgever van het gebouw: Jakoba Mulder, een van de bekendste architecten die Amsterdam heeft gekend. Vanuit haar overtuiging dat groen belangrijk is voor alle stadsbewoners, heeft zij het Amsterdamse Bos en vele andere parken ontworpen.

Symbool voor het onderwijs

Ko’s bos prikkelt je zintuigen. Het ‘bos’ staat symbool voor wat onderwijs kan doen: je laten groeien, net als een plant, bloem of boom. Je begint aan het onbekende, als een zaadje, en zoekt het licht. Met veel tijd, geduld en voeding groei je verder. Studenten, docenten en de juiste omgeving helpen je om tot bloei te komen.

De natuur is niet rechtlijnig; planten en bomen klimmen ook kronkelend. Zo is er in het onderwijs ook niet één weg, maar zijn er veel manieren om studenten te helpen om het beste in zichzelf naar boven te halen. Deze installatie is daar een tastbaar bewijs van.

Opening Jakoba Mulderhuis

Co-creatie

De totstandkoming van Ko´s Bos sluit ook aan op de kern van het CMD-onderwijs en -onderzoek: design in co-creatie. Nicole heeft haar idee samen met studenten, docenten en medewerkers van de HvA gerealiseerd. Student Lou Moison en docent Bart-Jan Steerenberg realiseerden het interactieve deel van de installatie. Lou verzorgde het Interaction Design (Touch designer, Leap motion); Bart Jan deed vanuit zijn minor Immersive Environments en zijn bedrijf Deviator het Video & Audio design (Ableton). De interactieve fontein en portal hebben Bart-Jan en Lou samen gemaakt.

Bij de set dressing werden Nicole Ortiz Franco en Bart-Jan Steerenberg geholpen door Bryan Ortiz Franco, Susan van de Wiel, Suzanne Reesink en Mynor Lobos Mazariegos.

Rondleiding door Ko's Bos: Nicole Ortiz Franco