Ruimte voor ongemak aan de Keti Koti-dialoogtafel

4 jul 2022 16:16 | Afdeling Communicatie

Studenten en medewerkers van de Hogeschool van Amsterdam gingen op 1 juli in gesprek over de omgang met de gevolgen van ons gedeelde slavernijverleden tijdens de Keti Koti-dialoogtafel.

Keti Koti (Sranan voor ‘Ketenen Gebroken’) is een feestdag op 1 juli waarop de afschaffing van de slavernij gevierd en herdacht wordt. Tijdens de Keti Koti-dialoogtafel op 30 juni, georganiseerd door SESI Community Center in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en ASVA Studentenvakbond, kwamen studenten en medewerkers bij elkaar in het Science Park om stil te staan bij de omgang met de gevolgen van het Nederlandse slavernijverleden.

Pijn uit het verleden

De kantine is gevuld met lange rijen tafels, versierd met kleurrijke printen. De deelnemers gaan tegenover elkaar zitten aan tafel. Wie zich identificeert met zwart of gemengd neemt plaats bij een geel servet en wie zich identificeert met wit bij een blauw servet. Voor de Keti Koti-dialoogtafel is het namelijk belangrijk dat zwarte en witte Nederlanders, en alle kleuren daartussenin, met elkaar in dialoog gaan over het gedeelde slavernijverleden en koloniale verleden.

Nadat iedereen een plekje aan tafel heeft gevonden, begint het ritueel met het kauwen op een bitter stokje, wat de bitterheid van het slavernijverleden representeert. Vervolgens vraagt Mercedes Zandwijken, initiatiefnemer van Keti Koti-tafels, de deelnemers om elkaars polsen in te smeren met kokosolie. Hiermee wordt de pijn uit het verleden symbolisch weggewreven. Het ritueel vormt het beginpunt om de open dialoog aan te gaan.

Traditionele maaltijden en treurliederen

Aan de hand van verschillende vragenkaartjes gaan deelnemers met elkaar in gesprek over het thema ‘Ruimte voor ongemak’. Iedere spreker krijgt drie minuten om de vraag te beantwoorden. De luisteraar krijgt een minuut om hier over na te denken en geeft vervolgens een reactie in twee minuten. Door niet meteen te reageren kunnen ze het gesprek op zich in laten werken. Tijdens de dialoog worden traditionele maaltijden geserveerd en zingt het koor ‘Fri Yeye’ prachtige treurliederen die gezongen werden op de plantages ten tijde van de slavernij.

Empathie en compassie

Met de dialoogbijeenkomst willen de organisatoren bijdragen aan het bestrijden van vooroordelen, discriminatie en het versterken van wederzijdse empathie en compassie. “Door mee te doen aan de Keti Koti Dialoogtafel ontdek ik verschillende perspectieven, leer ik meer over het slavernijverleden en verrijk ik mijn wereldbeeld”, zegt Britt (19), student Social Work. “Als docent vind ik het belangrijk om ruimte te creëren voor ongemakkelijke gesprekken. Deelnemen aan de Keti Koti dialoogtafel betekent voor mij het aangaan van ongemak in plaats van het te vermijden”, zegt docent Toegepaste Psychologie Stijn (32).