Frouwke Smit is Docent van het Jaar 2022

9 jun 2022 18:30 | Afdeling Communicatie

Frouwke Smit, docent bij de opleiding Leraar Biologie, is verkozen tot HvA-docent van het Jaar 2022. Dat werd op donderdagavond 9 juni bekendgemaakt tijdens de uitreiking in FLOOR, het debatcentrum van de Hogeschool van Amsterdam.

De uitreiking

Na drie jaar eindelijk weer een ‘echte’ prijsuitreiking voor de Docent van het Jaar-verkiezing met alle aandacht die het verdient! Er werd daarom flink uitgepakt met het thema ‘award show’. De gasten kwamen binnen over de rode loper, gestoken in feestelijke kleding. De faculteitswinnaars werden voorgesteld en enkele oud-winnaars vertelden hoe het voor hun was om Docent van het Jaar te worden. Daarna begon het belangrijkste onderdeel: de bekendmaking van de top 3. Net als ieder jaar ontvangen de drie prijswinnaars een geldbedrag, bedoeld om te gebruiken in het onderwijs.

Tweede en derde plaats

Allereerst werden de derde en tweede plaats bekendgemaakt. De derde prijs was voor Nehemia Aipassa van de faculteit Maatschappij en Recht. Hij heeft deze prijs verdiend omdat hij studenten inspireert met zijn motiverende woorden over altijd streven naar het hoogst haalbare. De tweede plaats ging dit jaar naar Alfons Koster van de faculteit Techniek. De jury was enorm onder de indruk van de passie, toewijding en het enthousiasme die hij meebracht naar de les.

Eerste plaats

Uiteindelijk kan er natuurlijk maar één ultieme winnaar zijn. Door de jury werd ze omschreven als een hele open docent die een veilige sfeer creëerde waarin iedereen zijn/haar/hun mening mocht geven. Frouwke Smit, docent bij de lerarenopleiding Biologie mag zich daarom vanaf nu ‘Docent van het Jaar 2022’ noemen! Het juryrapport luidde: ‘Frouwke blonk uit in haar interactie met de studenten. Een pedagogisch aangename sfeer zorgde ervoor dat alle studenten zich écht gezien gevoelden.’. Mooie woorden die laten zien wat voor studenten belangrijke eigenschappen zijn van een goed docent.

Over het evenement

Eerdere jaren was deze uitreiking een onderdeel van de HvA-onderwijsconferentie. Dit jaar is het voor het eerst georganiseerd als een opzichzelfstaand event in FLOOR. Want docent zijn, dat is iets dat je met alle aandacht doet, en dat verdient dus ook alle aandacht.