“Ik voel me gewoon ik, met masculiene en feminiene kanten"

11 apr 2022 13:29 | Afdeling Communicatie

Mensen die niet in het hokje van man of vrouw thuis horen krijgen nog vaak te maken met onbegrip en weerstand. Ford Curlingford (hen/hun) is student Communicatie & Multimedia Design aan de HvA en non-binair. Daarnaast is Ford fotograaf en maakt hen films over queer stories en mensen die niet vaak gehoord worden in de maatschappij. Ford hoopt op meer zichtbaarheid en begrip op de HvA over non-binair zijn.

Een zoektocht naar mezelf

“Voor mij betekent non-binair zijn dat ik me niet thuis voel bij de gendernormen van man en vrouw. Ik voel me gewoon ik, met masculiene maar ook feminiene kanten. Daar wil ik geen keuze in maken. Vroeger speelde ik alleen maar met jongens en deed ik aan zogenaamde ‘mannelijke’ sporten zoals mountainbiken en klimmen. Door de verwachtingen uit mijn omgeving ging ik me steeds vrouwelijker gedragen. Ik werd stewardess en vergat mijn mannelijke kant eigenlijk een beetje. Het vele reizen en alleen zijn bracht een zoektocht naar mezelf op gang. Ik las veel artikelen over genderidentiteit en kwam erachter dat hoe ik me voelde overeenkwam met non-binair zijn. Dankzij hormoonbehandelingen heb ik eindelijk een lagere stem. Dat deed zo veel voor mijn zelfvertrouwen. Ongelooflijk dat een stem zoveel kracht kan geven.”

All-gender toiletten

Sinds oktober 2021 heeft ieder gebouw van de HvA een all-gender toiletgroep waar iedereen die zich niet comfortabel voelt bij een mannen- of vrouwentoilet terecht kan. Voor Ford is het een opluchting dat deze toiletten er zijn. “In het begin ging ik gewoon naar het mannen- of vrouwentoilet. Maar naarmate ik steeds comfortabeler ben met mijn genderidentiteit voelt het iedere keer als een druk die ik mezelf opleg om een keuze te maken voor man of vrouw. Als ik naar het vrouwentoilet ga voelt het alsof ik mezelf verloochen en wanneer ik naar het mannentoilet ga dik ik mijn masculiniteit aan om binnen te komen.”

Uit je veilige bubbel

“Toen ik uit de kast kwam als non-binair reageerden mijn vrienden positief, maar sommige docenten en medestudenten vinden het lastig om zich in te leven. Een aantal docenten spreekt mij nog steeds aan met ‘zij’ of noemt me bij mijn meisjesnaam. Daar gaan mijn haren recht van overeind staan.” Ford hoopt dat er meer bewustzijn over non-binair zijn komt bij de HvA. “Wanneer je ruimte creëert voor het gesprek, waar mensen uit hun veilige bubbel kunnen stappen en andere verhalen horen, kan er meer begrip ontstaan.” Ford wil andere non-binaire jongeren meegeven om de groepen op te zoeken die naar je luisteren. “Vind je eigen mensen, bij wie je de verbinding of liefde voelt.”

Veel mensen moeten nog wennen aan genderneutrale voornaamwoorden, zoals hen/hun en die/diens. HvA-student Beate van Garderen ontwierp een prototype voor een spraakapp om hiermee te oefenen. Heb je een vraag over diversiteit en inclusie op de HvA? Of heb je een idee of suggestie? Mail ons via diversityandinclusion@hva.nl. Wil je medestudenten of collega’s ontmoeten die zich verbonden voelen met de LHBTQI+-gemeenschap? Stuur dan een e-mail naar hvapride@hva.nl.