HvA helpt onderwijsteams bij hybride werken na de coronapandemie

16 feb 2022 13:59 | Afdeling Communicatie

We gaan steeds meer terug naar de campus. Maar welke goede voorbeelden van het thuiswerken willen we behouden voor het werken en lesgeven op de campus? Het Work Lab van de Hogeschool van Amsterdam heeft in opdracht van Zestor een roadmap gemaakt die teams ondersteunt bij het hybride vormgeven van hun werk.

Docent-onderzoeker Wouter Smit ontwikkelde de roadmap. “Met de roadmap in de hand kunnen teams stapsgewijs bepalen en ervaren wat voor hen werkt en wat niet. Een sleutelrol wordt gespeeld door de teamleider die de kaders van de organisatie en de behoeften van haar teamleden moet zien te verenigen.”

Effectief hybride werken combineert het beste van online en fysiek (samen)werken. Met de roadmap die te vinden is op de website van Zestor kunnen staf-, onderzoeks- en onderwijsteams in vijf stappen komen tot een ideale combinatie van online en fysiek werken. Zo kunnen onderwijsteams stapsgewijs duidelijk krijgen welke vorm het beste past en welk leiderschap gewenst is om effectief te blijven (samen)werken.

Leontien Vreeburg, projectleider bij opdrachtgever Zestor vindt het belangrijk dat teams in het hoger onderwijs nadenken over de juiste aanpak bij hybride werken. “ Er is meer nodig dan alleen een goede bureaustoel thuis. Zeker voor het hoger onderwijs kent hybride werken veel uitdagingen met fysiek lesgeven en veel deeltijdbanen. Zestor wil dat ondersteunen met een concrete aanpak die vanuit het onderwijs zelf is ontwikkeld.”

HvA Work Lab

In The Work Lab werken onderzoekers, docenten en studenten samen met organisaties aan onderzoek naar de gevolgen van economische transformatie. Het onderzoekt de gevolgen voor professionals in teams, de vormgeving en inrichting van organisaties, en human capital op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Dat levert praktische interventies op voor de veranderende wereld van werk.

Zestor

Zestor is het arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor hogescholen en de mensen die er (willen gaan) werken. Zestor doet onderzoek, signaleert trends, ontsluit kennis en brengt hogescholen op diverse onderwerpen samen om zo de sector te stimuleren bij het invullen van goed werknemer- en werkgeverschap.