‘Terug naar de campus’: radio van studenten voor studenten

26 jan 2022 15:09 | Afdeling Communicatie

Studenten van de HvA-minor Radio van de opleidingen Communicatie en Creative Business gaan morgen radio maken voor alle studenten in Nederland, in een marathonuitzending van 12 uur tot middernacht.

De studenten wisselen elkaar af als dj’s vanuit de radiostudio van de HvA. Met dit initiatief willen zij alle medestudenten in Nederland een hart onder de riem steken. Op het programma staan onder meer: eerlijke verhalen uit coronatijd, livemuziek en een middagshow. De uitzending heet ‘Terug naar de Campus’.

“We vinden dat studenten het de afgelopen tijd wel moeilijk genoeg hebben gehad, dus wij willen radio maken voor alle studenten in Nederland”, zegt Luc de Vries, student Creative Business aan de HvA, een van de initiatiefnemers van de marathonuitzending. “Maar ook willen we studenten een hart onder de riem steken, met de boodschap: we zijn er bijna doorheen; het einde is in zicht!”

Een greep uit het programma: opvallende verhalen uit coronatijd, waarvoor studenten kunnen appen naar 06 434 063 29 of kunnen inbellen naar de studio, plaatjes draaien, zoals in het programma Disco Inferno, een middagshow en ter afsluiting de Afterparty.

In kaart brengen hoe moeilijk het is geweest

De insteek is ‘voor studenten door studenten’, zegt Luc: “We willen mensen laten inbellen die leuke dingen hebben gedaan in coronatijd. Ook brengen we verhalen die wat minder rooskleurig zijn. We willen zo eerlijk mogelijk in kaart brengen hoe het is geweest.” De uitzending voor studenten is morgen te beluisteren via http://campuscreators.nl/live Ook is deze de hele dag te volgen via SALTO-tv.

Heeft Luc het zelf ook moeilijk gehad tijdens de lockdowns? “100 procent. Iedere student weet daarvan af, van de stress, eenzaamheid, het gemis aan contact en een studentenleven.” Luc kent de ervaringen ook goed omdat hij eerder een hulplijn voor eenzame studenten oprichtte. Dit initiatief werd zo’n succes, dat de Kindertelefoon deze hulplijn heeft overgenomen.