HvA stijgt op duurzaamheidsranglijst SustainaBul

2 jun 2021 12:06 | Afdeling Communicatie

De HvA is als tiende onderwijsinstelling ge-eindigd in de duurzaamheidsranglijst de SustainaBul. Dat heeft het studentennetwerk Studenten voor Morgen op vrijdag 28 mei bekend gemaakt. De HvA is daarmee zes plekken gestegen ten opzichte van vorig jaar.

De HvA heeft haar hogere positie te danken aan inspanningen op alle gebieden waarop SustainaBul monitort: onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Zo werkt de HvA aan het beperken van gas- en energieverbruik van gebouwen, het beperken van bezorgkilometers door een hub aan de rand van de stad, waarvandaan pakketten elektrisch de stad in worden vervoerd.

Ook in onderwijs en onderzoek groeit de aandacht voor duurzaamheid. Het lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad onderzoekt hoe mensen komen tot duurzaam gedrag, Responsible IT richt zich op ontwikkeling van digitale technologie met oog voor maatschappelijke waarden en menselijke maat en het Centre for Economic Transformation bevordert duurzame benaderingen op economisch gebied. Kate Raworth, de bedenker van de Donut Economie, is als Professor of Practice aangesteld om hierbij te helpen.

Duurzaamheid is een van de centrale noties in het nieuwe instellingsplan van de organisatie.

SustainaBul is een jaarlijkse duurzaamheidsranglijst voor Nederlandse onderwijsinstellingen, georganiseerd door Studenten voor Morgen. Alle Nederlandse universiteiten en hogescholen worden beoordeeld op duurzaamheid in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

Heb je vragen over de SustainaBul of suggesties om de HvA nog duurzamer te maken? Neem contact op met Green Office HvA: Greenoffice@hva.nl

Meer info: hvaduurzaam.nl en sustainabul.com