Internationale vrouwendag: "Laat niets je tegenhouden"

8 mrt 2021 11:02 | Afdeling Communicatie

Vrouwen in de luchtvaart zijn nog altijd in de minderheid. "Al op jonge leeftijd kwam ik erachter dat de luchtvaart een mannenwereld is”, vertelt Cate Brancart, privépiloot en bestuurslid van Women in Aviation, dat gelieerd is aan de Aviation Academy van de Hogeschool van Amsterdam.

Vrouwen in de luchtvaart zijn nog altijd in de minderheid. Docent Nargis Zamaray en de opleidingsmanager Sannie Bombeeck van de Aviation Academy van de HvA wilden daar verandering in brengen. Daarom richtten zij het Nederlandse chapter van Women in Aviation (WAI) op. WAI zet zich in voor vrouwen in de luchtvaart, van student tot luchtvaartmedewerker. Het hele jaar door kunnen vrouwen bij WIA netwerken en begeleid worden door een rolmodel. De 31-jarige Cate Brancart, privépiloot en bestuurslid van Women in Aviation, vertelt hoe het is om een van de weinige vrouwen in een mannenwereld te zijn.

Barrières overwinnen

“Mijn vader is privépiloot en de passie voor luchtvaart heb ik altijd met hem gedeeld. Al op jonge leeftijd kwam ik erachter dat de luchtvaart een mannenwereld is. Ik heb respect verdiend door mijn strijdlust en het behalen van mijn opleiding en privévliegbrevet. Deel uitmaken van de drie procent vrouwelijke piloten in de wereld zie ik als een van mijn grootste krachten om de barrières die vrouwen in de luchtvaartsector tegenkomen te overwinnen.”

Vooroordelen over vrouwen in de luchtvaart

“De maatschappij laat ons geloven dat de luchtvaart voor mannen is. Als je je niet laat beïnvloeden door dat stereotype, is het mogelijk om veel te bereiken. Ik denk dat vrouwen meer moeten bewijzen dan mannen om de professionele ladder te kunnen beklimmen, maar die klimtocht geeft je veel kracht en zelfvertrouwen. Ik heb met meerdere vooroordelen over vrouwen in de luchtvaart te maken gehad, zowel positief als negatief. Maar ze hebben me allemaal op hun eigen manier harder laten werken. De positieve opmerkingen gaven mij extra motivatie om ze te verdienen. Door de negatieve opmerkingen wilde ik bewijzen dat ze onterecht waren.”

Mijn eigen vijand

“Het grootste gedeelte van mijn leven was ik mijn eigen vijand en dacht ik dat ik het niet zou kunnen of dat ik niet goed genoeg was om iets te bereiken. Maar door het bereiken van een aantal van die onmogelijke dingen heb ik ontzettend veel geleerd en mijn zelfvertrouwen vergroot. Ik ben waar ik nu ben door iedereen die in mij geloofde en mij adviezen gaf. Op Internationale Vrouwendag wil ik jonge vrouwen meegeven om uit te zoeken wat je echt gelukkig maakt. Ken je sterktes en zwaktes, zet doelen en laat niets je tegenhouden, ook jezelf niet.”