Hogeschool van Amsterdam

Global Game Jam: in 48 uur een nieuw spel

29 jan 2014 16:43 | Afdeling Communicatie

In 48 uur een nieuwe game ontwikkelen: 120 studenten en andere geïnteresseerden gingen de uitdaging aan tijdens Global Game Jam 2014 bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Tijdens het evenement wordt in 73 landen, op bijna vijfhonderd locaties, aan de ontwikkeling van nieuwe spellen gewerkt. Het thema dit jaar: 'We don't see things as they are, we see them as we are.' In Amsterdam startte Global Game Jam vrijdagmiddag om 16.30 uur. Keynote-sprekers (op video) dagen de deelnemers uit om creatief te zijn: kom met originele ideeën en niet met variaties op bestaande games.

De teamleden starten met niets; binnen twee etmalen moet een spel zijn bedacht en ontwikkeld. Studenten met alle disciplines zijn welkom. Dop Terlingen, docent aan de HvA en 'eindbaas' tijdens Global Game Jam, zegt dat er in Amsterdam vaak een overschot is aan programmeurs. 'Iedereen is op zoek naar artists .'

Terlingen: 'Het weekend was succesvol. De deelnemers waren enthousiast, er hing een uitdagende sfeer.' De jury- en publieksprijs ging in Amsterdam naar Totem Hunters: een spel waarin de speler totems moet verzamelen in een oude tempel. Tijdens Control GameLab op 25 februari wordt de landelijke winnaar bekendgemaakt.

Global Game Jam 2014 leverde wereldwijd ruim 4.000 nieuwe games op, 101 daarvan kwamen van Nederlandse bodem.

Meer informatie over de games en foto's van Global Game Jam in Amsterdam op www.amsterjam.org . Geschreven door Mardou van Kuilenburg