Hogeschool van Amsterdam

Communicatiestudenten pitchen voor Zuid-Oost

23 apr 2013 14:16 | Afdeling Communicatie

In de raadszaal van het stadsdeelkantoor van Amsterdam Zuidoost presenteerden donderdag 18 april zes teams van studenten ideeën aan een kritische jury. De studenten bedachten allen een manier om een 'watermomentje' te creëren voor kinderen in Zuidoost, als wapen in de strijd tegen overgewicht.

Na uitgebreid onderzoek in het stadsdeel Zuidoost konden de studenten hun creativiteit botvieren op het ontwikkelen van een campagne. Plannen met knuffel 'Watra de Waterdruppel', speciale watertappunten op basisscholen en een speciaal fluitsignaal om jeugdige sporters water te laten drinken passeerden de revue. Maar waar zes teams strijden gaat er natuurlijk maar eentje met de hoofdprijs naar huis, in dit geval was dat team LEF!

Team LEF! ontwikkelde een campagne rondom de 'Waterbaas', een superheld die zijn superkrachten aanvult met kraanwater om zo de 'suikerbeesten' en 'colabandieten' in Zuidoost te verslaan. De jury waardeerde de creativiteit van het team, maar vooral ook de manier waarop zij de marketingtheorie uit de lessen hadden toegepast in hun voorstel.

Maar ook de runner-up kon op waardering van de jury rekenen. Team CAB ontwikkelde een campagne voor sportclubs. In hun 'Fluiten voor water'-campagne stellen zij voor een speciaal fluitsignaal te ontwikkelen om een watermoment in te lassen tijdens voetbalwedstrijden. Volgens de vakjury doorbreekt een campagne als deze de negatieve publiciteit rondom scheidsrechters en amateurvoetbal en kan het plan zo geïmplementeerd worden door de KNVB.

Het project was een samenwerking tussen Stadsdeel Zuidoost en de Hogeschool van Amsterdam. In 2012 deed het Stadsdeel al een project om het drinken van kraanwater te promoten onder kinderen in het stadsdeel. Het 'Water uit de Kraan'-project is bedoeld om de problemen met overgewicht in Zuid-Oost terug te dringen.