Centre for Financial Innovation

RESILIO: tastbaar resultaat met netwerk van blauw-groene daken

Blue-green roofs onderzoeksproject

24 mrt 2022 00:00

Amsterdam is 10.000 m2 aan innovatieve, waterbergende groene daken rijker door het project RESILIO blue-green roofs, waar o.a. de HvA aan meewerkte. En dat is goed nieuws want deze blauw-groene daken dragen bij aan een klimaatadaptieve stad.

Drie jaar lang werkten negen partners, waaronder de HvA, aan het RESILIO blue-green roofs project. Amsterdam is sinds de start van het project in 2018 nu een enorm oppervlak aan waterbergende daken rijker. Het gaat om veertien slimme, blauw-groene daken die samen maar liefst 650.000 liter water kunnen opgevangen.

RESILIO is een samenwerking van Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit, Stadgenoot, Waternet, de Alliantie, Lieven de Key, MetroPolder Company, Rooftop Revolution en de gemeente Amsterdam. Het project is afgerond, maar het onderzoek naar de viertien daken loopt door.