Centre for Financial Innovation

BAM Infra Asset Management winnaar Dutch Applied AI Award 2021

3 nov 2021 23:00 | Applied Artificial Intelligence

En de Dutch Applied AI Award 2021 gaat naar.... ADAPT Geleiderail, een initiatief van BAM Infra Nederland.

Woensdagavond 3 november is de tweede Dutch Applied AI Award uitgereikt tijdens de Computable Awards. "Gisteren hebben we aan BAM Infra Asset Management de Dutch Applied AI Award toegekend", vertelt juryvoorzitter en wetenschappelijk directeur van ons Centre of Expertise Applied AI Nanda Piersma. "Ze hebben geweldig werk geleverd met de implementatie en adoptie van de AI-technologie. En ze waren zooooo blij met de award. Erg leuk. Hoop op mooie nieuwe toepassingen volgend jaar!”

De winnaar

BAM Infra Asset Management (IAM) zet data inwin technieken in, zoals Lidar en HD-camerabeelden, in combinatie met verwerkingstechnieken als AI, om zo efficiënt mogelijk infrastructuur te inspecteren. Dit heeft voor BAM geresulteerd in de ontwikkeling van zogenoemde ADAPT diensten. De Algorithmic Driven Asset Performance Tool is een dienstenpakket dat is ontwikkeld om de gehele infrastructurele omgeving in kaart te brengen, de staat te bepalen, de nodige onderhoudsacties te bepalen, en een voorspelling voor de toekomst te doen. Een concreet voorbeeld hiervan is ADAPT Geleiderail.

Door middel van Lidar scant BAM de gehele geleiderail in. Door AI worden afwijkingen in hoogte, scheefstand en andere vervormingen gedetecteerd. Aan deze schades wordt vervolgens de nodige onderhoudsmaatregel gekoppeld voor de komende jaren, zodat de onderhoudende partij én eigenaar van de infrastructuur weet waar ze aan toe zijn.

Voorheen werd de toestand van geleiderail gemeten door fysiek, iedere 100m, de hoogte en scheefstand te meten van de geleiderail met een waterpas en duimstok. Door dit nu vanuit de auto - meerijdend met het verkeer - te doen wordt tijd, en geld bespaard. Maar nog belangrijker: het is vele malen veiliger voor inspecteurs en weggebruikers. Doordat de inspecteur niet meer uit zijn auto hoeft te stappen op de snelweg wordt hiermee een wegafzetting voorkomen, wat de doorstroming van het overige verkeer bevordert. Naast de bovengenoemde voordelen is de nieuwe methode ook nog eens vele malen nauwkeuriger. Waar eerst om iedere 100 meter een steekproef gedaan werd, wordt nu iedere cm gescand op scheefstand.

ADAPT Geleiderail is al ingezet op meerdere grote projecten van BAM IAM, waaronder de Afsluitdijk en de A12. Voor beide projecten is de geleiderail ingescand waardoor de wegbeheerders, in dit geval BAM, voor de komende jaren weten waar ze aan toe zijn.

Jury

Een vijfkoppige jury heeft de genomineerden voor deze gloednieuwe award beoordeeld. Jann de Waal (topsector Creatieve Industrie), Henk Jan Vink (TNO), Jurjen Helmus (podcast De Dataloog), Maaike Harbers (lector Responsible AI bij Hogeschool Rotterdam) en Nanda Piersma (Centre of Expertise Applied AI van de HvA) hebben gelet op drie kenmerken:

• Bestaat het ontwerp al, is het werkend en heeft het klanten?
  • Is het uniek, in toepassing, in gebruikte AI-technologie en in het bijzonder in de combinatie?
  • Transparantie, is duidelijk voor de gebruiker hoe het AI-ontwerp werkt en hoe de uitkomsten, aanbevelingen en waardes tot stand komen?

Uit meer dan 50 aanmeldingen bij Computable werden negen kanshebbers geselecteerd. Zij pitchten hun initiatief in podcast De Dataloog. De jury heeft de inzendingsformulieren en de pitch gebruikt voor haar oordeel.

Initiatiefnemers

De Dutch Applied AI Award is een initiatief van podcast De Dataloog, Computable en het Centre of Expertise Applied AI van de Hogeschool van Amsterdam. De award is onderdeel van de Computable Awards.

Het is voor het zestiende jaar op rij dat Computable de awardshow organiseert. De prijzen worden toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich volgens Computable-lezers in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden.