Centre for Economic Transformation | CET

Verrijk je onderwijs met een educatieve escape room

10 okt 2022 13:51 | Ondernemerschap

Digitale escape rooms worden niet alleen voor vermaak gebruikt, maar ook in het onderwijs, de zogenaamde educatieve escape rooms (EER). Studenten gebruiken de kennis en vaardigheden die hen via de cursusinhoud is aangeboden om puzzels op te lossen. Het spelen van escape rooms heeft een positieve invloed op het vasthouden en verwerken van informatie door studenten. Ze zijn meer betrokken bij het leren, en het leerproces in escape rooms wordt als socialer, meer samenwerkend en zinvoller ervaren.

Lesgeven met Stella Dolce VR

Het lectoraat Ondernemerschap heeft samen met Innovation Partners en Digital Society School een digitale escape room in virtual reality gecreëerd om te gebruiken in het onderwijs: Stella Dolce VR. Stella Dolce VR is modulair, wat betekent dat docenten delen van de puzzels kunnen aanpassen, zodat het spel aansluit bij de leerdoelen van het vak waarvoor het wordt gebruikt. Zo is deze escape room voor elk vak inzetbaar.

STUDENT Tymek Filipczuk:
'Iedereen leert op zijn eigen manier, en een EER kan echt een verschil maken voor sommige mensen.'

Aan de slag!

Interesse om escape room Stella Dolce VR in te zetten? Ga naar de website myvirtualescape.nl en plan een ‘onboarding’ in. Hierna volgen inloggegevens en kun je starten met het aanpassen van puzzels door vragen, antwoorden en aanwijzingen te bewerken. Na deze bewerkingen wordt Stella Dolce VR automatisch bijgewerkt.

Alle instructies voor het aanpassen en het spelen van Stella Dolce VR met studenten staan op de website. Volg je liever een inwerkbijeenkomst? Mail dan naar escaperoom@hva.nl.

Wat is een (VR) Escape Room

Een escape room is een competitief en interactief spel waarin teams samenwerken om puzzels te vinden en deze vervolgens op te lossen om uit een kamer te ontsnappen. Bij een fysieke escape room zitten de deelnemers opgesloten in een ruimte en proberen te ontsnappen. Bij een digitale escape room gaat het om ontsnappen uit een virtuele kamer in een virtuele wereld met virtual reality (VR) headsets, zoals Minecraft en Second-Life.
Virtual reality (VR) is een kunstmatige, 3-dimensionale werkelijkheid die reageert op de speler(s). De speler ervaart, meestal via een speciale bril, deze virtuele omgeving als de werkelijkheid en is er zelf onderdeel van.