Centre for Economic Transformation | CET

Verbinden van Sociaal Ondernemerschapsonderwijs en -onderzoek

Terugblik op de Research and Education Conference | SEWF 2023

19 okt 2023 14:14 | Centre for Economic Transformation

Op 10 oktober 2023 vond op de Hogeschool van Amsterdam een succesvolle Research and Education Conference plaats op de Fringe Day van het jaarlijkse Social Enterprise World Forum (SEWF). Dit evenement, gericht op sociaal ondernemerschapsonderwijs en -onderzoek, bracht professionals, academici en sociaal ondernemers vanuit de hele wereld samen. De conferentie bood een waardevolle gelegenheid om de toekomst van sociaal ondernemerschapsonderwijs en onderzoek vorm te geven en draagt zo bij aan het bevorderen van collectieve actie voor duurzame verandering.

Sociaal ondernemerschap speelt een cruciale rol bij het aanpakken van hedendaagse uitdagingen, van klimaatverandering tot ongelijkheid. Maar hoe kan onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van het sociaal ondernemende ecosysteem en hoe kunnen we (jonge) mensen inspireren om deze uitdagingen aan te gaan?

Inspiratie en Inzichten van Keynote-sprekers

Het dagprogramma omvatte zowel een openings- als afsluitende plenaire sessie, waarbij de dag begon met keynote-sprekers Dr. Mike Bull (Associate Professor in Social Enterprise aan de Manchester Metropolitan University in het Verenigd Koninkrijk) en Stella van der Wal-Maris (Lector onderwijs en sociaal ondernemerschap aan de Marnix Academie in Nederland). Dr. Mike Bull benadrukte het belang van sociaal ondernemerschapsonderwijs,
"Sociaal ondernemerschap is een krachtig instrument om maatschappelijke problemen aan te pakken, en onderwijs speelt een cruciale rol bij het inspireren van de volgende generatie sociaal ondernemers."

In lijn met deze visie deelde Stella van der Wal-Maris haar aansluitende inzichten, "Kinderen zijn de toekomst, en het is onze verantwoordelijkheid om hen te inspireren en hen de hoop, actie en competentie te bieden die ze nodig hebben om bij te dragen aan een rechtvaardige, vreedzame en duurzame wereld."

SEWF Fringe, keynote-sprekers Dr. Mike Bull

Dr. Mike Bull (foto Petra Spiljard)

SEWF Fringe, keynote speaker Stella van der Wal-Maris

Stella van der Wal-Maris (foto Petra Spiljard)

De Toekomst van Sociaal Ondernemerschapsonderwijs en Onderzoek

Na de keynote-sprekers volgden workshops en papersessions, te veel om op te noemen. Vanuit de HvA sprak onder meer Maurik de Groot , onderzoeker bij het lectoraat Ondernemerschap en docent Sales & Marketing over de cruciale rol van verkoopvaardigheden in sociaal ondernemerschap. Hij benadrukte: “Het onderwijzen van verkoopvaardigheden is van belang voor de toekomst van sociaal ondernemen en zakelijk succes."

Vervolgens sprak medeorganisator Maarten Hogenstijn, senior onderzoeker en docent op het gebied van sociaal ondernemerschap aan de HvA, over de economische verandering en de pioniersfunctie van sociaal ondernemers. Maarten benadrukte: "De economie moet veranderen en sociaal ondernemers zijn daar voorlopers in. Ze kunnen inspirerend zijn, maar moeten wel goed opgeleid worden. Daarom zijn onderzoek en onderwijs op het gebied van sociaal ondernemerschap van groot belang."

Slotsessie met paneldiscussie

Het programma werd afgesloten met een interactieve paneldiscussie rondom de vragen:

Wat hebben we vandaag als belangrijke lessen geleerd?
Hoe kunnen sociaal ondernemerschapsonderzoek en -onderwijs beter in verbinding worden gebracht? Hoe kunnen we het sociaalondernemerschapsonderwijs verbeteren en zo het vakgebied verder helpen? En hoe kunnen we vanuit onderzoek de praktijk beter informeren?

Het panel, gevormd door Viviantie Sarjuni (MSc Social Innovation & Entrepreneurship, University of Strathclyde), Tizzita Tefera (hoofd onderwijs bij SEWF en oprichter van Social Enterprise Ethiopia) en Niels Bosma (hoogleraar Sociaal Ondernemerschap, Universiteit Utrecht, Nederland), ging in gesprek onder leiding van moderator Mahutin Awunou.

SEWF23 Finge Day: paneldiscussion

Side event - Rethinking the Gift Bag

Van ongewenste rommel naar een circulair en regeneratief ontwerp: dit was de uitdaging van de innovatieve studentenworkshop tijdens deze fringe day. Tijdens deze workshop leerden studenten van de minor Event Concepting and Organization over de principes van circulair en generatief ontwerp en gingen aan de slag met het bedenken van een regeneratieve goodiebag. De beste ideeën uit deze workshop worden uitgewerkt voor het aankomende 3E event in mei 2024 .

Onderwijs en Onderzoek bij Fringe Day en SEWF 2023

De Research and Education Conference was de grootste van negen evenementen op de ‘Fringe Day’ van het Social Enterprise World Forum (SEWF). Er namen zo’n 120 mensen deel aan deze dag, voornamelijk onderzoekers, docenten en studenten. Deelnemers kwamen uit de hele wereld: van Nieuw-Zeeland tot Finland en van Taiwan tot Italië. Het hoofdthema van SEWF 2023, "Collectieve Actie. Duurzame Verandering," was leidend, waarbij de Research and Education Conference zich concentreerde op onderzoek en onderwijs.

Na de Fringe Day volgde op 11 en 12 oktober het hoofdevenement van SEWF, met meer dan 1000 deelnemers vanuit de hele wereld. Het hoofdevenement van het Social Enterprise World Forum (SEWF) is een jaarlijkse bijeenkomst die professionals, academici en vooral sociaal ondernemers samenbrengt om kennis te delen, netwerken op te bouwen en inspiratie op te doen om sociaal ondernemen te bevorderen en een positieve impact op de maatschappij te vergroten.

Tijdens het hoofdevenement leidde HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn een paneldiscussie over het belang van onderwijs rond sociaal ondernemerschap.

Meer informatie over de sprekers

Ga voor een overzicht van alle sprekers en het programma naar de event-website. Hierop zijn van de meeste sessies ook uitgebreide abstracts te vinden. De event website is beschikbaar tot 15 december.