Centre for Economic Transformation | CET

Een vliegende start in het MKB: van afstuderen tot eerste baan

Het MKB Innovatietraineeship heeft vanaf september nog plek voor ambitieuze studenten, onderzoekers en MKB ondernemers met een innovatievraagstuk.

20 apr 2021 14:00 | Ondernemerschap

Het doel van het innovatietraineeship is het innovatievermogen van het mkb te vergroten. Hiermee wordt structureel de samenwerking tussen het MKB, praktijkgericht onderzoek en onderwijs versterkt. Ook krijgt het MKB de kans om jonge talentvolle studenten aan zich te binden. De hogeschool van Amsterdam heeft een uniek traineeprogramma ontwikkeld. Het traineeship is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA.

Hoe werkt het?

Een innovatietrainee werkt gedurende 1,5 jaar aan een specifiek innovatietraject in een MKB-onderneming. Eerst 6 maanden als stagiair en na het afstuderen een jaar als medewerker van het bedrijf. Gedurende deze gehele periode is een lector of senior onderzoeker van de hogeschool betrokken bij het innovatietraject. Ook neemt de innovatietrainee deel aan een uniek traineeprogramma waarin zij worden getraind in ondernemers- en innovatievaardigheden.

Voordelen voor het MKB

Met het innovatietraineeship haalt een MKB-er nieuwe, toepasbare kennis en een getalenteerde student in huis. Als tijdens de stageperiode van een half jaar blijkt dat de trainee en de MKB-onderneming bij elkaar passen, neemt de ondernemer de trainee 1 jaar in dienst. De trainee zet als medewerker het onderzoek voort of helpt mee de resultaten te implementeren.

Door de intensieve begeleiding vanuit de hogeschool ontstaat een nauwere relatie tussen de hogeschool en MKB-onderneming die voor het MKB van belang is om ook op langere termijn toegang te krijgen tot nieuwe kennis en getalenteerde professionals. Op die manier kunnen bedrijven hun innovatievermogen structureel vergroten.

Voordelen voor studenten

Naast het doorlopen van de afstudeeropdracht, ligt er een mooie kans om mee te doen aan het MKB innovatietraineeship traject. Met de recent vergaarde kennis en vaardigheden zijn de studenten de talenten van de toekomst. Met deze bagage op zak zijn zij van grote waarde voor het MKB. Tijdens dit traject krijgen de trainees extra individuele begeleiding en masterclasses. Tijdens het innovatietraineeship worden trainees klaargestoomd voor de arbeidsmarkt door het opdoen van diverse ondernemers- en innovatievaardigheden.

Extra begeleiding door lectoren en senior onderzoekers

Onderzoekers begeleiden de studenten intensief en werken mee aan het innovatievraagstuk. Op die manier bouwen onderzoekers, onderwijs en student aan het innovatievermogen in het bedrijf.

Heb je interesse? Neem contact op met Ludo van Muilekom (l.v.van.muilekom@hva.nl) voor studenten & onderwijs

of Jildou Steensma (j.e.steensma@hva.nl) voor MKB & onderzoek