Centre for Economic Transformation | CET

Tweede leven voor ArenA-stoelen

Onderzoek circulair ontwerpen HVA (Deel 3-Slot)

Artikel

Het Urban Technology onderzoeksprogramma van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) doet praktijkgericht onderzoek voor de omschakeling naar een circulaire stad. Eén van de factoren die hierbij een rol spelen is hoe producten circulair ontworpen kunnen worden. In een aantal onderzoeksprojecten wordt door de HvA specifiek gekeken naar het gebruik van lokale reststromen om circulaire producten te ontwerpen. Onder meer aan de hand van een wel heel bijzondere reststroom: de in 2017 afgedankte stadionstoelen van de Amsterdam ArenA. In Product #5/2017 en Product #2/2018 verschenen de eerste twee delen waarin de achtergrond van dit onderzoek is besproken en waarin suggesties voor nieuwe stoelontwerpen op basis van upcycling en recycling gedaan zijn. In dit derde en laatste deel richten we ons op de consument. We gaan in op de vraag hoe circulaire producten door de consument gewaardeerd worden en welke rol de herkenbaarheid van circulaire ontwerpstrategieën en de emotionele waarde van het gebruikte materiaal hierin spelen.

Met dit doel werd een aantal circulair ontworpen prototypes op basis van het materiaal van de afgedankte ArenA stadionstoelen tentoongesteld. Dit vond plaats op de ‘Work in Progress’ expositie van het Network Applied Design Research (NADR) tijdens de afgelopen editie van de Dutch Design Week (DDW2017). De tentoongestelde stoelontwerpen toonden gezamenlijk een mooi palet van circulaire ontwerpstrategieën. We hebben ons hierbij gebaseerd op de zes circulaire ontwerpstrategieën zoals beschreven in ‘Products that last’(Bakker, den Hollander, van Hinte, & Zijlstra, 2015). Dit zijn achtereenvolgens: Design voor hechting en vertrouwen; Design voor duurzaamheid; Design voor standaardisatie en compatibiliteit; Design voor onderhouds- en reparatiegemak; Design voor aanpasbaarheid en opwaardeerbaarheid; Design voor demontage en reassemblage. Een team van ontwerpstudenten onder leiding van docenten en onderzoekers voelde de bezoekers van de expositie aan de tand over een aantal onderwerpen. Er werd onder meer aan de bezoekers gevraagd om aan te geven welk van de ontwerpen ze het meest aantrekkelijk vonden en welk ontwerp volgens hen het meest blijk gaf van verschillende circulaire ontwerpstrategieën.

Referentie Slaats, Y., Oskam, I., & Teurlings, C. (2018). Tweede leven voor ArenA-stoelen: Onderzoek circulair ontwerpen HVA (Deel 3-Slot). Product, 26(4), 16-17.
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 1 oktober 2018

Publicatiedatum