Centre for Economic Transformation | CET

Leren over sociaal en duurzaam ondernemen op de basisschool

De effecten van een onderwijsprogramma volgens kinderen en hun ouders

Verslag

Wat zijn de effecten van een onderwijsprogramma over sociaal en duurzaam ondernemen voor kinderen op de basisschool? Rond deze hoofdvraag gingen Amsterdam Impact, Fawaka Ondernemersschool en de Hogeschool van Amsterdam eind 2020 een samenwerking aan. Fawaka leert kinderen en jongeren over sociaal en duurzaam ondernemen.

Met steun van Amsterdam Impact (het programma van de gemeente Amsterdam dat impact ondernemerschap en de transitie naar een inclusieve en duurzame brede welvaarteconomie bevordert) kon Fawaka in 2021 voor zo’n 450 Amsterdamse basisschoolkinderen haar programma’s uitvoeren. De Hogeschool van Amsterdam deed onderzoek naar de effecten, door de deelnemende kinderen en hun ouders te bevragen.

Het programma en onderzoek werd uitgevoerd in 21 klassen (groep 6, 7 en 8) op acht Amsterdamse basisscholen. De kinderen volgden een programma van zes weken waarin ze aan de slag gingen rond sociaal en duurzaam ondernemen. Alle deelnemende kinderen vulden voor de eerste les en na de laatste les een enquête in waarin ze hun eigen kennis, vaardigheden en intenties scoorden. In de tweede enquête evalueerden ze bovendien het programma. Daarnaast zijn 16 groepsgesprekken met kinderen gehouden en 37 ouders geïnterviewd.

Referentie Hogenstijn, M., Cuypers, C., Prinsen, C., Schaft, N., & Wakkee, I. (2022). Leren over sociaal en duurzaam ondernemen op de basisschool: De effecten van een onderwijsprogramma volgens kinderen en hun ouders . Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Entrepreneurship. https://www.hva.nl/subsites/nl/ondernemerschap/nieuws/onderzoeksnieuws/2022/07/fawaka-onderzoeksrapport.html?origin=S8MVyzIXRh2F5lGMDKfHJQ
Gepubliceerd door  CAREM 4 juli 2022

Publicatiedatum

jul 2022

Auteur(s)

Casper Prinsen
Noortje Schaft

Publicaties:

Research database