Centre for Economic Transformation | CET

Helft online aankopen via marktplaatsen

Persbericht

18 mrt 2021 08:00 | Centre for Economic Transformation

Meer dan de helft (54%) van alle nieuwe online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaats vindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.

Films, muziek en boeken

Het totale marktaandeel van online marktplaatsen voor de aankoop van nieuwe producten bedraagt 54%. Binnen de product categorie films, muziek en boeken (80%) worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan. Voor de categorieën sport/spel/hobby en elektronica bedragen de aandelen respectievelijk 65% en 63%. Binnen de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten (26%) wordt het minst besteld via online marktplaatsen.

Online warenhuizen populairst

Van alle typen marktplaatsen zijn online warenhuizen het populairst. 94% van alle online shoppers heeft hier weleens iets gekocht. De populairste voor online aankopen zijn bol.com (87%), Wehkamp.nl (39%), AliExpress.com (39%), Blokker.nl (32%) en Amazon.com (27%). Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63%), fashion (53%) en deals en aanbiedingen (49%) volgen op aanzienlijke afstand van online warenhuizen.

Gebruik online marktplaatsen

Fashion

Deals en aanbiedingen

Advertenties en veiligen

Zalando.nl (46%) Vakantieveilingen.nl (23%) Marktplaats.nl (56%)
Aboutyou.nl (9%) Groupon.nl (19%) Facebook Marketplace (12%)
Kleertjes.com (7%) Socialdeal.nl (18%) Ebay.com (12%)
Veepee.nl (5%) Koopjesdeal.nl (10%) BVA-auctions.com (6%)
Vinted (4%) Ticketveiling.nl (9%) Ticketswap.nl 6%)

Gemak is belangrijkste motief

Online shoppers kiezen hun marktplaatsen voornamelijk uit op basis van de grootte van het aanbod (28%). Andere doorslaggevende factoren zijn lagere prijzen (23%), hogere mate van betrouwbaarheid (22%), makkelijker in gebruik (22%) en goede bezorgopties (21%). Minder belangrijk in het keuzeproces zijn de informatievoorziening (3%), garantievoorwaarden (3%) en kwaliteit van de producten (3%).

Over Multiscope en Hogeschool van Amsterdam

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is specialist in onderzoek en onderwijs op het gebied van e-commerce, retail, opkomende technologieën en data driven marketing.

De resultaten in dit persbericht komen uit de Marketplace Monitor , een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over online marktplaatsen in Nederland. In het onderzoek zijn 6.936 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd die in de afgelopen 3 maanden producten of diensten via het internet hebben gekocht.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Jesse Weltevreden via 06-10153268 of j.w.j.weltevreden@hva.nl.