Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Business and Economics

Sociaal ondernemerschap: een inleiding voor onderzoek en onderwijs

Workingpaper

‘Ik ben een sociaal ondernemer’ of ‘Ik werk bij een sociale onderneming’. Die uitspraken hoor je steeds vaker. In het bedrijfsleven is sociaal ondernemerschap een veelgebruikte term, in de zorg-, welzijns- en cultuursectoren is er steeds meer sprake van en bij de overheid valt de term inmiddels regelmatig.

Maar wat is sociaal ondernemerschap eigenlijk? Maar ook: wat is het niet? Een groep mensen die samen een voedselbank begint, is dat sociaal ondernemerschap? Een ICT bedrijf waar voornamelijk mensen werken die een autistische stoornis en daardoor een afstand tot de arbeidsmarkt hebben? Een initiatief om in de buurt een museum zonder muren te maken, of om zangprojecten te organiseren tussen mensen van verschillende generaties en afkomsten? Een zorgorganisatie die een winkeltje start waar producten van de eigen zorgboerderij worden verkocht? Of een bedrijf met een project om langdurig werklozen weer aan een baan te helpen?

Referentie Hogenstijn, M., Meerman, M., Bos, E., Abu Ghazaleh, N., & Sander, J. (2016). Sociaal ondernemerschap: een inleiding voor onderzoek en onderwijs. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  CAREM 1 december 2016