Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Business and Economics

Nationaal crowdfunding onderzoek 2016

onderzoek naar de motivaties, risico inschattingen en besluitvorming van crowdfunders in Nederland

In opdracht

In de afgelopen jaren is crowdfunding gegroeid van een middel voor stichtingen en kunstenaars om via donaties financiering op te halen, tot een alternatief voor bancaire financiering voor MKB bedrijven en de financiering van vastgoed en duurzame energie projecten.

Wie zijn de financiers van deze projecten?

Zijn dit investeerders die alleen op zoek zijn naar financieel rendement, of hebben zij ook andere verwachtingen? En op welke manier beslissen zij om te investeren of deel te nemen aan een project? Om dit structureel in kaart te brengen zijn we in 2013 gestart met de eerste editie van het Nationaal Crowdfunding Onderzoek.

De oorspronkelijke initiatiefnemers (Peter van den Akker, Ronald Kleverlaan, Gijsbert Koren en Koen van Vliet) haddende ambitie om op basis van een uitgebreide survey onder eindgebruikers de motivatie van crowdfunders in kaart te brengen. Het onderzoek en de beschikbare data die andere onderzoekers kunnen gebruiken (Creative Commons) hebben bijgedragen aan meer inzicht in deze sector.

Referentie van der Lijn, S., Toxopeus, H., Polzin, F., Abid, J., Kleverlaan, R., Maas, K., ... de Graaf, F. J. (2016). Nationaal crowdfunding onderzoek 2016: onderzoek naar de motivaties, risico inschattingen en besluitvorming van crowdfunders in Nederland. CrowdfundingHub.
Gepubliceerd door  CAREM 1 september 2016