Onderzoekend werken als instrument voor de professionele ontwikkeling van HRM’ers
een evaluatieonderzoek naar de intenties, belemmeringen, stimulansen en opbrengsten van een leertraject
Hoofdstuk
HRM-vraagstukken zijn complex en het oplossen ervan stelt hoge eisen aan de professionele HRM’er. Deze moet zowel kennis nemen van de steeds groter wordende wetenschappelijke body of knowledge over het vakgebied als de eigen werkpraktijk kunnen begrijpen, zoals personele vraagstukken kunnen signaleren en doorgronden, de werkcultuur begrijpen en HR-interventies beoordelen. Als staffunctionaris moet de professional daarbij structureel en actief belangrijke stakeholders betrekken bij het ontwerp en de evaluatie van personeelsbeleid. Onderzoek doen kan een manier zijn om met deze eisen om te gaan.
Dit artikel is een eerste aanzet om inzicht te krijgen in de factoren die van invloed zijn op de intentie om onderzoekend te werken en gaat in op de randvoorwaarden die van belang zijn om binnen de HRM-praktijk onderzoekend werken als leerinstrument in te zetten. Dit artikel gaat in op de ervaringen van HRM’ers en organisaties die zelf onderzoek deden in hun werkpraktijk. Het proces van ‘ kennis maken’ en ‘ kennis nemen’.
De vragen die aan bod komen zijn:
- Welke ervaringen de deelnemende HRM’ers en organisatieadviseurs hebben met onderzoekend werken?
- Welke opbrengsten zij hebben ervaren met onderzoekend werken?
- Welke intenties zij hebben met betrekking tot onderzoekend werken na hun ervaring met het doen van onderzoek?