Gas op elektrisch is van start!                                                                                                                                   .
Nieuwsbrief juni 2019
Inschrijven voor de nieuwsbrief
Onderzoeksproject Gas op elektrisch gestart!

In grote steden rijden servicemonteurs af en aan. Een kwart van de bestelauto’s is voor installatie-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Dit zijn meestal niet de schoonste voertuigen. Terwijl klimaatdoelstellingen steeds prominenter op de politieke agenda staan. De hogescholen van Amsterdam (HvA) en Arnhem en Nijmegen (HAN) zijn daarom met een diverse groep praktijkpartners een tweejarig onderzoek (2019-2021) naar de inzet van elektrisch vervoer voor servicelogistiek gestart.

Namens het Gas op elektrisch team wensen wij u veel leesplezier,
Walther Ploos van Amstel (lector City Logistics) en Susanne Balm (projectleider)
Deelnemende partners en website

Consortiumpartners: Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Techniek Nederland, DOET, The Hub Company, Easy Go Electric, Fietsdiensten.nl, Fleetkennis, Laadpunt Nederland, Urban Arrow, PSA Group.
Servicebedrijven (casepartners): ENGIE, Unica, Heijmans
Overige partners: Vrije Universiteit, CityServiceBike, Juizz, Guidion, gemeente Amsterdam

Op www.hva.nl/gasopelektrisch leest u meer over de aanpak van het project en hier worden tussentijdse resultaten geplaatst.

Omschrijving servicelogistiek

In het project Gas op elektrisch omschrijven we servicelogistiek als volgt: Servicelogistiek is het vervoer van personeel, materialen en materieel voor installatie-, reparatie en onderhoudswerkzaamheden in woningen, kantoren, bedrijfspanden en de openbare ruimte. Voorbeelden van servicebedrijven zijn internet- en energieleveranciers, monteurs van apparaten, schoonmaakbedrijven, en beveiligingsdiensten. Ongeveer een kwart van de bestelauto’s in steden betreft servicelogistiek.

Innovatie van MKB met SIA regeling
Voor het onderzoek Gas op elektrisch krijgt de HvA een RAAK MKB-subsidie van Regieorgaan SIA, onderdeel van wetenschapsfinancier NWO. Met deze subsidie wil SIA kennisuitwisseling tussen hogescholen en mkb-bedrijven bevorderen met als doel het innovatief vermogen van het mkb te vergroten.
Aankomende evenementen
Wat vinden monteurs van elektrisch rijden?
We vroegen het aan monteurs op straat en hebben een korte film gemaakt van de reacties. Bekijk de film hier.

"Nog 5 jaar en dan kom ik de stad niet meer in denk ik"

"Ik heb mijn baas er nog nooit over gehoord"
Actieplan Schone Lucht Amsterdam
Het ‘Actieplan Schone Lucht’ beschrijft op hoofdlijnen hoe de gemeente Amsterdam van nu tot 2030 wil toewerken naar uitstootvrij vervoer in de stad. Het Actieplan Schone Lucht is hier te downloaden.
Een partner in the picture
Een van de deelnemers van het Gas op elektrisch project is The Hub Company. The Hub Company werkt aan de ontwikkeling van mobiele hubs. De mobiele hubs passen op een parkeervak en zijn, samen met een vrachtfiets en/of licht elektrisch vrachtvoertuig in te zetten voor stadslogistiek. Door de mobiele hubs slim in te zetten voor bijvoorbeeld bouw- en service logistiek kan dit concept (diesel) bestelbusjes weren uit stedelijk gebied. www.thehubcompany.eu
Projectsite
#Gasopelektrisch
Het Gas op elektrisch project wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van NWO.

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Stuur dan een mailtje met onderwerp: "Uitschrijven nieuwsbrief" naar gasopelektrisch@hva.nl.