Amstelcampus

Bouw Conradhuis bereikt hoogste punt

15 apr 2021 15:59

De bouw van het Conradhuis van de Hogeschool van Amsterdam aan de Wibautstraat bereikte vandaag het hoogste punt van 54 meter.

Een bijzondere mijlpaal voor opdrachtgever HvA, bouwmanagement, Building for Tomorrow, de architecten combinatie TRSG en de ‘Combinatie Conradhuis’, een samenwerkingsverband tussen Visser & Smit Bouw, Unica en M.J. De Nijs & Zonen. Het feestelijke moment is vanwege de corona-maatregelen in beperkte kring gevierd met de overhandiging van de traditionele kapfooi voor de medewerkers.

Mijlpaal

Op de 14e verdieping werden vier vlaggen gehesen. Hanneke Reuling, lid College van Bestuur HvA sprak haar waardering uit richting de bouwers en overhandigde de kapfooi, aan bouwplaatsmanager Alfred van Luenen van Visser & Smit Bouw.

Quote Hanneke Reuling: ‘Met dit hoogtepunt wordt de voltooiing van de Amstelcampus steeds zichtbaarder, een lichtpuntje in tijden waarin we veel beperkingen kennen. Wij studeren en werken vanuit huis, maar de bouw gaat door, zodat we bij aanvang van het collegejaar 2022 dit prachtige nieuwe gebouw in gebruik kunnen nemen.

Het gebouw

Met de bouw van het Conradhuis wordt de laatste stap gezet in de vervolmaking van de Amstelcampus, de open stadscampus van de HvA waar volgend jaar 5 faculteiten zijn gehuisvest. Het gebouw omvat ca. 25.000 m2 BVO en biedt een flexibele onderwijs- en onderzoekomgeving voor o.a. de faculteit Techniek. Het ontwerp is van 2 oud studenten van de HvA, Nanne de Ru van Powerhouse Company en Marc Koehler, van Marc Koehler Architects, die een gelegenheidscombinatie TRSG vormen met de Architekten Cie. Het Conradhuis bestaat uit hoogbouw aan de zijde van de Wibautstraat en laagbouw langs de Mauritskade. De laagbouw wordt met een glazen overkapping verbonden met het naastgelegen Theo Thijssenhuis, waardoor een indrukwekkend atrium ontstaat. De verwachte oplevering van het pand is in juni 2022.

Timelapse bouw Conradhuis tot het hoogste punt. Bron: The Timewriters