Ecoachgids.nl informeert leefstijlcoach over e-coaching

11 okt 2022 13:23 | Urban Vitality

Een betere conditie en meer kwaliteit van leven. Dat is waar lijfstijlcoach Rob Trousselot en zijn netwerk van coaches met hun klanten aan werken. In hun begeleidingsmethode maken zij veel gebruik van technische mogelijkheden, apps en e-coaching. Vanwege zijn ruime ervaring sloot Trousselot de afgelopen jaren aan als kennispartner bij het onlangs afgeronde onderzoeksproject Inzet van Technologie voor Leefstijlcoaches (ITLC), onderdeel van onderzoeksthema Mensen In Beweging (MIB) van het Centre of Expertise Urban Vitality (CoE UV) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hun doel: leefstijlcoaches ondersteunen bij het integreren van e-coaching.

‘Gelukkig, gezond en vitaal, door meer bewegen, gezonder eten en voldoende ontspanning en slaap. Dat klinkt simpel’, aldus lijfstijlcoach Rob Trousselot. ‘Maar dat is het niet. We leven in een maatschappij van overvloed, verwachtingen, sociale druk, prestatie en meningen van anderen. Meer dan de helft van onze bevolking heeft matig overgewicht. 12 tot 15 procent kampt met obesitas.

Onze lijfstijlcoaches helpen de kwaliteit van leven verhogen door samen met de klant te kijken naar zijn of haar leefstijl, in de breedste zin van het woord. Vanuit onze 130 locaties bieden we diverse trajecten aan: van online programma’s tot 1-op-1-coaching.’

Rob Trousselot

Kennis delen

Vanwege zijn kennis, ervaring en grote netwerk werd Trousselot 2 jaar geleden gevraagd als kennispartner binnen het ITLC-project. Trousselot: ‘Het doel was om een online tool en bijpassende onderwijsmodule te ontwikkelen voor leefstijlcoaches. Om dit te verwezenlijken werd gestart met het bevragen van de coaches. Waar heb je behoefte aan? En waar loop je tegenaan? Wij hielpen bijvoorbeeld bij het opstellen van de vragenlijsten.

Geaccrediteerde leefstijlcoaches (leefstijlcoaches van wie de behandeling vergoed wordt vanuit de zorgverzekering, red.) zijn sinds een jaar of 3 actief. De meesten zijn nog niet gewend te werken met de huidige techniek. Wanneer je niet weet welke mogelijkheden er bestaan, is het lastig om aan te geven wat je nodig hebt. We bedachten daarom ook vragen als: ‘Zou het jou helpen om 1-op-1 met je klant te kunnen chatten?’ Of: ‘Helpt het je wanneer je een melding krijgt als je klant 3 dagen inactief is.’

Naast meedenken, stelden we ons netwerk van coaches beschikbaar, zodat de onderzoekers ideeën op konden doen vanuit onze ervaring. Wij schrijven bijvoorbeeld wekelijks nieuwe work-outs, blogs, recepten en/of andere tips voor onze 50.000 klanten. Deze plaatsen we online. Met één druk op de knop sturen we een push-notificatie (automatische melding, red.) naar alle 50.000 telefoons.’

Online portaal

Met de vergaarde informatie ontwikkelden de onderzoekers Ecoachgids.nl , waar leefstijlcoaches informatie kunnen vinden over de online begeleiding van klanten. Trousselot: ‘Uiteraard dachten wij mee over de inrichting, de vormgeving en de bruikbaarheid van deze online omgeving. Zo is de website opgebouwd volgens het I-Change model, een model waar leefstijlcoaches mee werken.

Binnen dit model wordt aandacht besteed aan Bewustzijn en Motivatie - die belangrijk zijn om te komen tot gezond gedrag - en Actie en Behoud, die belangrijk zijn wanneer een cliënt gezond gedrag gaat aanleren en wil behouden. Per gedragsveranderingsfase worden specifieke e-coaching tools aangeraden. Er staat beschreven wat de apps kunnen en wat ze toevoegen voor coach en klant.

Het portaal is een mooie basis geworden om jezelf te informeren over de bestaande online middelen. Mijn enige kanttekening is dat de aangeboden apps vooral solitaire consumenten apps zijn, terwijl juist de interactie tussen coach en klant in één en dezelfde app zo belangrijk is. De kracht van e-coaching is dat je 24/7 in het leven van je klant kunt stappen om hem of haar te begeleiden naar het beste resultaat.’

Wetenschap versus praktijkkennis

Door zijn betrokkenheid bij het ITLC-project ging Trousselot anders kijken naar zijn eigen coachingsprogramma’s. ‘Onze programma’s zijn gebaseerd op de praktijk. Het programma voor leefstijlcoaches wordt opgezet vanuit een wetenschappelijk raamwerk. Ik vind de wetenschappelijke onderbouwing achter technieken rondom gedragsveranderingen heel interessant. Hoe werkt positief belonen bijvoorbeeld? Uit onderzoek blijkt dat je niet te veel en te vaak moet belonen. Dan vervallen mensen namelijk snel in oud gedrag, wanneer de beloning wegvalt.

Ik heb onlangs een gedragsschema ontworpen, waarin klanten 4 weken lang het gewenste gedrag moeten laten zien. Bijvoorbeeld 4 keer per week wandelen na het eten. Als je de fout ingaat, start je opnieuw. Wanneer je de 4 weken volmaakt, krijg je een beloning die we vooraf samen hebben bedacht.’ Ook de intake werd aangescherpt. Trousselot: ‘Meer open vragen, zodat we onze kanten geen woorden in de mond leggen.’

Verder ontwikkelen

Een aantal coaches uit het netwerk van Trousselot startte onlangs met de opleiding tot leefstijlcoach. ‘Voor klanten is het natuurlijk fijn als een deel van de coaching vergoed wordt vanuit de zorgverzekering. Wat ik jammer vind aan de opleiding, is dat de aangeboden kennis enkel is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hoe kun je in de praktijk vernieuwen en ontwikkelen, wanneer al je stappen gebaseerd moeten zijn op wetenschappelijk bewijs?’

Toch wil Trousselot wetenschap en praktijk meer en meer samen laten komen in zijn werk. ‘Op gevoel, met ons ‘boerenverstand’, doen wij al veel goed. Wetenschap vormt een mooie aanvulling.’