Alumni

De kracht van schrijven met de pen 2.0 – Evidence-based kansen voor kinderen in de klas.

Symposium voor onderwijsprofessionals en kindertherapeuten

Evenement

Op woensdag 12 oktober 2022 organiseren Centre of Expertise Urban Vitality van de Hogeschool van Amsterdam en SchrijvenNL het inspirerende symposium De kracht van schrijven met de pen 2.0

Het symposium neemt je mee in de nieuwe ontwikkelingen in het schrijven met de hand waarbij de vertaalslag van evidentie naar de praktijk in de klas wordt gemaakt. Nieuwe inzichten en praktische informatie zorgen voor up-to-date kennis over handschriftontwikkeling, vanaf groep 1-2 tot en met het VO.

Praktische informatie

Tijden 08.30 – 18:00 uur (programma start om 09.15 uur / eindtijd incl. borrel)
Prijs € 150,- (early-bird - tot 1 juli 2022) | € 175,- (vanaf 1 juli 2022)
Accreditatie Wordt aangevraagd

Programma

Op de dag zijn er twee key-note presentaties van prof. dr. Anna Barnett van Oxford Brookes University en dr. Melissa Prunty van Brunel University London. Zij zijn beiden verbonden aan de Engelse Handwriting Association en informeren ons over de laatste ontwikkelingen van hun onderzoek naar handschriftontwikkeling.

Daarnaast zijn er verschillende interactieve presentaties:

  • Anna Barnett van Oxford Brookes University geeft een presentative over de Handwriting Legibility Scale.
  • Ingrid van Bommel en Liesbeth de Vries geven een presentatie over de SASS groepsinterventie voor leerlingen uit groep 3 en 4: Samen aan de slag met schrijven.
  • Melissa Prunty van Brunel University Londen geeft een presentatie over de National Handwriting Association in de UK.
  • Hilde van Waelvelde van de Universiteit Gent geeft een presentatie over het onderzoek van het handschrift: objectief of subjectief evalueren? Kwaliteit of leesbaarheid?

Tijdens deze dag volg je de bovenstaande 4 interactieve presentaties en 2 workshops. Op het inschrijfformulier kun je je voorkeur voor de workshops aangeven. De organisatie maakt de uiteindelijke indeling op volgorde van binnenkomst.

Tijd Programma-onderdeel
08.30 - 09.15 Inloop met koffie/thee
09.15 - 09.20 Opening en welkom
09.20 - 09.30 Starter
09.30 - 10.30 Keynote Anna Barnett/Melissa Prunty (NHA)
10.30 - 11.00 Pauze

11.00 - 12.00

Workshopronde A | Interactieve presentatie
12.00 - 13.00 Lunchpauze
13.00 - 14.00 Workshopronde A | Interactieve presentatie
14.00 - 15.00 Workshopronde B | Interactieve presentatie
15.00 - 15.30 Pauze
15.30 - 16.30 Workshopronde B | Interactieve presentatie

16.30 - 17.00

Afsluiting met event

17.00 -18.00 Borrel

De workshops

Hoe stimuleer je de ontwikkeling van papier- en pentaken in groep 1 en 2

De periode in groep 1 en 2 is belangrijk voor de ontwikkeling van de papier- en pentaken als voorbereiding op het schrijven met de hand. In deze workshop vertellen we over de meest recente literatuur en gaan we daarmee in kleine groepjes praktisch aan de slag. Zo kun je het geleerde meteen toepassen in de eigen beroepspraktijk.

Over de begeleiders

Monique van Oers BSc is docent handschriftonderwijs & schrifteducatie en beeldende vorming aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Tilburg.

Margo van Hartingsveldt PhD is kinderergotherapeut, opleidingsmanager ergotherapie, oefentherapie en Interprofessioneel Paramedische Zorg en lector participatie en Omgeving aan de faculteit Gezondheid van Hogeschool van Amsterdam

Hoe maak ik het handschriftonderwijs in groep 5 en 6 succesvol én motiverend

De prioriteit van het schrijven verschuift in groep 5/6 naar de inhoud (spellen en stellen), terwijl het automatiseren van het handschrift pas eind groep 6 verwacht mag worden. Wat te doen als de motivatie om te oefenen laag is, de motorische vaardigheid onvoldoende blijft en de leesbaarheid en/of het tempo achterblijft? We delen praktische tips.


De begeleiders

MEd Detti Steeman, Kinderoefentherapeut
BC Simone Feenstra, Leerkracht, Pedagoog i.o.
MEd Annelies de Hoop, Kinderergotherapeut

Schrijven met de hand en blind typen: een goede combinatie?

Bij het thema  Schrijfonderwijs van het Nationaal programma Onderwijs (NPO) is de aanbeveling opgenomen: Zet in op handschriftonderwijs én typvaardigheid bij het leren om te schrijven.

Wat is er bekend vanuit de literatuur over schrijven met de hand en blind typen? Waarom schrijven, waarom typen en met name welke keuze maak je bij de verschillende schrijftaken?

Aan de hand van praktische oefeningen gaan we hierover met elkaar in gesprek. Neem je laptop en pen/potlood en papier mee.

De begeleiders:

Dr. Henny van der Meijden en dr. Anneloes Overvelde

De Kleurles: een goede voorbereiding op het ontwikkelen van een leesbaar handschrift.

Kleuren is een leuke, zinvolle activiteit die bijdraagt aan het ontwikkelen van vaardigheden die je ook bij het leren schrijven nodig hebt, zoals zithouding, pengreep, doseren van kracht en fijne motoriek.

Met de methodiek De Kleurles kan de leerkracht meteen in de klas aan de slag. Succes verzekerd.

Begeleiders

Lia Wouters en Marlies Schaerlaeckens

Met veel plezier leren schrijven in groep 3 en 4

Het leren schrijven van getallen, letters en woorden gebeurt m.n. in groep 3 en 4. Hoe je dit het beste vanuit de evidentie kunt doen, laten we zien in deze workshop. Met het EDI-model gekoppeld aan een letterpretles illustreren we hoe je met een effectieve instructie ook veel plezier kunt beleven aan het leren schrijven met de hand. Na de workshop ga je naar huis met veel concrete én speelse ideeën die je bij wijze van spreken de volgende dag al kunt inzetten. Je bent welkom bij de letterpret workshop van Maud en Sabrine.

Over de begeleiders

Maud Lapien, Pabodocent handschriftonderwijs en schrifteducatie, Fontys
Drs. Sabrine van Everdingen, Pabodocent handschriftonderwijs en schrifteducatie, Hogeschool KPZ Zwolle

Je bent welkom bij de letterpret workshop van Maud en Sabrine.

Vlot en leesbaar schrijven in groep 7,8 en in het V.O.

In groep 7-8 en het V.O. ontwikkelen de meeste kinderen een vlot, persoonlijk en leesbaar handschrift. Bij een aantal leerlingen lukt dat onvoldoende. Deze workshop is gericht op het bieden van hulp aan leerlingen die onvoldoende vlot en slecht leesbaar schrijven. Er worden tips gegeven om effectief met leerlingen aan de slag te gaan in de eigen beroepspraktijk.

Over de begeleiders

Monique van Oers BSc is docent handschriftonderwijs & schrifteducatie en beeldende vorming aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Tilburg.

Rijn van de Rozenberg BSc is schoolondersteuner en specialist handschriftontwikkeling bij Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei.

Schrijfladder

Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen moeite hebben met fijnmotorische vaardigheden en leesbaar schrijven? Wil je weten hoe dat komt en hoe je deze vaardigheden zelf eenvoudig in jouw klas kunt ontwikkelen? Kom dan naar onze praktijkworkshop en doe mee met De Schrijfladder.

De begeleiders:

Hans Stroes en Marjon van Sambeek

Doelgroep:

Leerkrachten groep 1 t/m 5, (M)RT-ers en IB-ers, directie, ergotherapeuten, fysiotherapeuten

Met plezier startklaar voor het schrijven!

In het WRITIC-groepsprogramma werken kinderen, leerkracht, ouders en kindertherapeut samen om de papier- en pentaken te stimuleren, zodat kinderen startklaar zijn voor het leren schrijven in groep 3. Motivatie en plezier zijn hierbij sleutelwoorden; als kinderen schrijven leuk vinden, doen ze het vaker en zo worden ze steeds beter.

De begeleiders

Margo van Hartingsveldt en Liesbeth de Vries

Schrijf je in voor het Symposium de kracht van schrijven met de pen 2.0:

Schrijf je nu in voor het symposium. Wie zich inschrijft voor 1 juli 2022, ontvangt € 25,- korting. Je betaalt dan €150,- i.p.v. €175,-.

Contact

Neem voor vragen en informatie contact op met het secretariaat via: kansenvoorkinderen-fg@hva.nl

Locatie

Gepubliceerd door  Urban Vitality 20 juni 2022

Datum

Startdatum 12 okt

Tijd

09:15 - 18:00 uur

Contact

Angela Evenhuis
Niermela Chote-Sobha