Escape game bij HBO-Verpleegkunde

22 apr 2024 10:42 | Programma Blended Learning

Op zoek naar een innovatieve manier op jouw studenten te activeren? De opleiding HBO-Verpleegkunde ontwikkelden een Escape Game voor medisch rekenen.

In onderstaande video legt docent Robin van Ee uit hoe de escape game is geïmplementeerd als lesactiviteit en formatieve toetsmogelijkheid.

De toets verpleegkundig rekenen is voor studenten van de opleiding HBO-Verpleegkunde ieder jaar opnieuw een grote uitdaging. Aanleiding voor de opleiding om na te denken over hoe de voorbereiding op deze toets en het rekenonderwijs in het algemeen beter vorm zou kunnen krijgen.

Integreren vakken

Studenten gaven aan dat de rekensommen en het rekenonderwijs voor hun gevoel ver weg stond van de manier waarop dit in de praktijk wordt uitgevoerd. De beleving op de opleiding moest dus beter worden aangesloten op die in de praktijk.

Om bovenstaande voor elkaar te krijgen is ervoor gekozen om de vakken verpleegkundig rekenen en verpleegtechnische vaardigheden (VTV) te integreren. Bij het vak VTV oefenen studenten handelingen voor in de praktijk. De lessen van beide vakken worden in dezelfde weken gegeven. In de lessen verpleegkundig rekenen ligt de focus op de theorie van het rekenonderwijs en tijdens de lessen VTV worden de rekensommen gekoppeld aan handelingen. Bijvoorbeeld het instellen van een infuus op de juiste druppelsnelheid of uitrekenen hoelang een patiënt kan doen met een zuurstoffles. Als alle rekenlessen zijn gevolgd vindt er een fomatief toetsmoment plaats: de Escape game rekenen. Deze vindt altijd plaats in de VTV les, een week voordat studenten de toets verpleegkundig rekenen maken.

Theorie

Dit is vanuit de theorie ook een belangrijk item, een Educational Escape Room gebruik je het liefst als formatieve toetsingsmogelijkheid. Een Educational Escape Room werkt niet zo sterk als de kennis basis nog niet aanwezig is. Een laatste belangrijke aanvulling is dat de Escape Game altijd geevalueerd moet worden om het hoogste leerrendement te verkrijgen. Hieronder vind je vanuit de literatuur een aantal tips over het zelf maken van een Escape game/room en 7 punten om rekening mee te houden rekening bij evalueren.

1. Leerdoelen moeten echt behaald worden door het uitvoeren van de Escape game.
  2. Laat de room in het woord escape room los, bedenk een koffer of station die opgebouwd en afgebouwd kan worden op verschillende locaties. Hierdoor wordt het vaker een Escape game genoemd. Gebruik bestaande technologie of locaties. Bedenk hints vooraf zodat teams die wat achterop raken geholpen kunnen worden.
  3. De rol van de docent moet vooraf goed duidelijk zijn, studenten ervaren tijdens een escape dat ze in het diepe worden gegooid of dat ze juist de volledige autonomie krijgen en hier blij van worden. Het is dan belangrijk om als docent dit proces te bewaken en vooraf te bepalen wanneer je ingrijpt en wanneer je studenten zelf laat zoeken naar antwoorden.
  4. Evalueren van de escape game is essentieel. Dit kun je doen via de zeven stappen die hieronder bij het kopje evaluatie staan uitgewerkt. Belangrijk is dat als samenwerken of het tonen van communicatieve vaardigheden het doel was van de escape game. Dan wordt er een evaluatie uitsluitend over deze sociale vaardigheden geadviseerd, aangezien reflectie op deze doelen meestal verloren gaat in een reflectie op andere educatieve doelen.

Deze 7 onderwerpen bespreken, starten met 1-2 daarna 3-7. Volgorde maakt hierbij niet uit.

1. Tijd om te ventileren na het spel, met ruimte voor primaire reacties. Deze fase wordt ook wel een afkoelingsperiode genoemd.
  2. Uitwisseling van ervaringen over de escape game, omdat je als docent feedback wilt krijgen over de werkvorm en de opbrengt.
  3. Vragen en zorgen van deelnemers. Deelnemers kunnen vragen stellen en hun redenering verifiëren.
  4. Bespreking van de puzzels, inhoudelijke kennis en vaardigheden die nodig zijn om ze op te lossen. De relatie met de leerdoelen wordt als cruciaal gezien, om de kennis van de studenten te verstevigen terwijl ze zich de vak inhoud herinneren en uitwerken.
  5. Mate van inhoudelijke kennis. Bijvoorbeeld om de kennis en vaardigheden te verbinden met andere contexten, of om nieuwe onderwerpen te bespreken die je tijdens het spelen tegenkomt.
  6. Feedback op de prestaties van studenten. De feedback wordt gegeven in relatie tot leerdoelen en is belangrijk met betrekking tot de lesdoelen.
  7. Reflectie op het individuele leerproces.

WAT VINDT IZAAK?

Izaak Dekker is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs, verbonden aan het lectoraat Maatwerk, leren en instructie. Als associate lector richt Izaak zich op het uitvoeren van onderzoek naar het onderwijs op de HvA. Met dit in het achterhoofd is hem gevraagd om zijn licht te laten schijnen op de innovatieve voorbeelden uit de HvA.