HvA-Poëziefestival 2024 met de Poezieboys

Het jaarlijkse evenement met performances van Dean Bowen, Daan Doesborgh en Yentl van Stokkum

Evenement

De Poezieboys hosten dit jaar het jaarlijkse HvA-Poëziefestival. Zij komen met een speciale Poeziebar en geven Dean Bowen, Daan Doesborgh en Yentl van Stokkum een podium. Hierbij zorgt Nick Feenstra voor de muzikale begeleiding. En natuurlijk vindt de uitreiking van de HvA-Poëziewedstrijd plaats, waarvoor zowel studenten als medewerkers hun woordkunst kunnen insturen.

🗓️ Donderdag 25 april 2024
⏱️ 17.15 - 18.15 uur + borrel
📍 FLOOR - Wibautstraat 3b, Amsterdam
💰 Gratis toegang

Uitverkochte, dampende en joelende zalen voor de poëzie!

Fotografie: Gordon Meuleman

In 1966 komen op uitnodiging van Simon Vinkenoog handenvol dichters bijeen in Carré. Hun maaltijd: een halve kip en een joint. Deze dichters, waaronder een debuterende Jules Deelder, Johnny the Selfkicker en Vinkenoog zelf traden op voor een dampend, joelend en stijf uitverkocht Carré. Jos Nargy en Joep Hendrikx vragen zich af waarom een dergelijke avond tegenwoordig haast ondenkbaar lijkt. De poëzie verdient beter vinden zij en ze richtten de Poezieboys op.

De Poezieboys zijn met hun voorstellingen te zien op festivals en in theaters. Ook organiseren zij regelmatig poëzieavonden met jonge dichters. Samen met een muzikant brengen zij de beste poëzie van dit moment, geïnspireerd op die ene legendarische avond in Carré. En natuurlijk met als doel: uitverkochte, dampende en joelende zalen voor de poëzie! Want de wereld kan wel weer wat Rock & Roll & Poëzie gebruiken.

Doe mee met de HvA-Poëziewedstrijd

Bij het jaarlijkse HvA-Poëziefestival hoort ook de terugkerende HvA-Poëziewedstrijd. Studeer of werk jij aan de HvA en schrijf je of draag je wel eens voor? Stuur dan je gedicht, gezang, slam, sonnet, rap of rijm uiterlijk zondag 14 april in via floor@hva.nl. Een vakkundige jury aangevoerd door Aalt Prins – HvA-docent Nederlands – beoordeelt de inzendingen. We maken de winnaars tijdens het Poëziefestival bekend. Als eersteprijswinnaar krijg jij de gelegenheid om jouw winnende stuk direct voor te dragen voor alle bezoekers.

• 1e prijs: Boekenbon van €50,00
  • 2e prijs: Boekenbon van €25,00
  • 3e prijs: Boekenbon van €10,00

Winnaar vorig jaar: Marjolein van Alfen

Vorig jaar werd Marjolein van Alfen bekroond tot de winnaar van de HvA-Poëziewedstrijd. Over Marjoleins werk schreef de jury: “Fuzzy is een gedicht als een filmtrailer: we zien steeds korte shots, als geheel net genoeg informatie om een geschiedenis uit te kunnen construeren.” Lees het gedicht terug op onze site .

Dean Bowen vastgelegd door Esther Lutgendorff

Over de line-up

Dean Bowen

Dean Bowen (1984) is dichter, performer en programmamaker. Hij houdt zich in zijn werk bezig met de dynamiek van de samengestelde identiteit en hoe deze zich verhoudt tot de politieke en maatschappelijke positionering van het individu. Zijn debuutbundel Bokman (2018) is beschreven als lyrisch, bevlogen en woedend; een persoonlijke zoektocht die universele patronen blootlegt en vele stemmen aan het woord laat. In 2020 verscheen het chapbook Ik vond geen spoken in Achtmaal. Een intieme zoektocht naar wat er overblijft van een mens nadat ze gestorven zijn. Zijn krachtige voordracht maakt hem een graag geziene gast bij verscheidene woordkunstpodia in zowel binnen- als buitenland. Het bracht hem naar Zuid-Afrika, de VS, Slowakije, Italië en Oostenrijk. Bowen won de eerste Van Dale SPOKEN Award in de categorie poëzie en zijn debuut Bokman, werd genomineerd voor de C. Buddingh-Prijs. Hij is docent performance literature en poëzie aan de creative writing opleiding van ArtEZ in Arnhem en hij ontwikkelde tijdens de lockdowns de theatervoorstelling Poetic Resistance met Willie Darktrousers, Martin Rombouts en Maxime Garcia Diaz.

Yentl van Stokkum vastgelegd door Bianca Sistermans

Yentl van Stokkum

Yentl van Stokkum (1991) is schrijver en dichter. Ze stond op festivals als Lowlands, Dichters in de Prinsentuin en Oerol. Voor haar in 2020 verschenen poëziedebuut Ik zeg Emily ontving ze het C.C.S. Crone Stipendium. Ze is medeoprichter van het populaire instagram-account @poëzieiseendaad, waarmee ze de bloemlezing Voor alle dagen samenstelde. Daarnaast is ze redactielid van literair tijdschrift De Revisor. Haar tweede bundel Winterbloeiers kwam uit in de zomer van 2023.

Daan Doesborgh

Daan Doesborgh (1988) is redacteur van Tirade en oud-redacteur van Propria Cures. In februari verscheen zijn bundel Moet het zo bij Uitgeverij Van Oorschot. In 2020 verscheen het door hem vertaalde Kraai van Ted Hughes, dat lovend werd ontvangen. Sinds 2017 interviewt hij elke maand een dichter in de Poëziepodcast.

Daan Doesborgh

Nick Feenstra

Nick Feenstra (1990) is Muzikant, componist en arrangeur. Hij speelt saxofoon in bands zoals Broken Brass (New Orleans funk), Kruidkoek (garagejazz) en Dewolff (bluesrock). Waar hij met veel energie en speelplezier op festivals staat zoals Lowlands, North Sea Jazz, Zwarte cross en Paaspop. Naast spelen in bands componeert en speelt hij ook met behulp van een hoop elektronica in Theaterproducties met theatermakers, de Poezieboys en dichter Joost Oomen.

Gepubliceerd door  FLOOR 4 april 2024

Startdatum 25 apr