Alumni

Word een Sciencechecker

Evenement

Het internet staat vol met beweringen over voeding en gezondheid. Regelmatig worden wetenschappelijke bronnen aangehaald waardoor je het idee hebt dat de uitspraak wetenschappelijk onderbouwd is. Maar klopt dat wel? Tijdens een workshop op donderdag 4 april neemt Coen Dros je mee door het ‘sciencecheck-proces’.

Met een paar simpele stappen kun je controleren of een wetenschappelijk onderbouwde bewering ook daadwerkelijk klopt. Als voorbeeld behandelt Coen verschillende beweringen die hij de afgelopen jaren tegenkwam. Aan de hand daarvan laat hij zowel de theorie als de praktijk zien achter het ‘sciencechecken’. Daarnaast neemt hij de belangrijkste argumentatiefouten op het internet door. Zodat jij voortaan bewapend bent met genoeg kennis en kunde om een bewering te checken.

Na deze workshop:

• Weet jij hoe je een wetenschappelijk onderbouwde claim over voeding en gezondheid checkt.
  • Kun jij duidelijker communiceren welke claims wel of niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
  • Ben je een echte ‘sciencechecker’ zodat je jezelf kunt wapenen tegen misinformatie op het internet.

Over Coen Dros

Coen is voedingswetenschapper en lid van de Nederlandse Academie van Voedingswetenschappen. Op zijn platform Coenfirmation Bias vertelt hij over voedingswetenschap en controleert hij wetenschappelijk onderbouwde claims over voeding en gezondheid. Op zijn Instagrampagina @coenfirmation_bias noemt hij zichzelf, met gepaste trots, de meest geblokkeerde voedingswetenschapper van Nederland.

Kom naar de alumnibijeenkomst van Voeding en Diëtetiek op donderdag 4 april voor de workshop, met uiteraard ook voldoende tijd om bij te kletsen en te netwerken. Gratis en voor niks!

Datum en tijd

• Donderdag 4 april
    • 16:00 inloop
    • 16:30 start workshop
    • 17.30 netwerkborrel
    • 18:30 einde

Hogeschool van Amsterdam
Dr. Meurerlaan 8, Amsterdam
Ruimte: B0.08

Parkeren

Het Dr. Meurerhuis is makkelijk bereikbaar en je kunt gratis parkeren.

Gepubliceerd door  Faculteit Bewegen, Sport en Voeding 13 februari 2024

Startdatum 04 apr