Desi Bootsman wint A'dam Science& Innovation Award à 10.000 euro

9 nov 2021 20:19 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

HvA-alumna Desi Bootsman heeft vanavond de Amsterdam Science en Innovation Award van 10.000 euro gewonnen in de categorie Samenleving, voor haar app Mazehunter, die zij op de markt wil brengen voor kinderen met dyslexie. Deze app laat kinderen spelenderwijs oefeningen doen die de samenwerking tussen de hersenhelften stimuleren. Desi wil hiermee kinderen met dyslexie net zo'n positieve ervaring bieden als zij zelf heeft gehad, en hun zelfvertrouwen versterken.

Desi won de Amsterdamse innovatieprijs van 10.000 euro in de categorie 'Samenleving', nadat zij haar idee had gepitcht tijdens de finale van de Amsterdam Science and Innovation Award in NEMO. Deze prijs reikt Innovation Exchange Amsterdam (IXA ) jaarlijks uit, om vernieuwende ideeën van jonge wetenschappers verder te brengen.

Zes boeken tegelijk

Desi volgde aan de HvA de opleiding Creative Business ; de app Mazehunter ontwikkelde ze naast haar studie op eigen initiatief. Ze begon eraan vanuit een sterke, persoonlijke motivatie: Desi is namelijk zelf dyslectisch. Maar zij heeft – in tegenstelling tot veel jongeren- vooral positieve ervaringen met dyslexie. "In m'n vakantie lees ik bijvoorbeeld graag zes boeken uit."

Haar positieve ervaring heeft veel te maken met de manier waarop zij als kind therapie kreeg. “Op de basisschool mocht ik tussendoor de klas uit om bijvoorbeeld te leren jongleren. Of ik kreeg een groot horizontaal krijtbord, waarop je tegelijk links en rechts kunt tekenen. Ik vond het erg leuk, en besefte eigenlijk helemaal niet dat ik dit deed voor mijn dyslexie.”

Zelfvertrouwen verliezen

Pas toen ze ouder werd, merkte Desi dat leeftijdsgenoten met dyslexie juist vaak een deuk in hun zelfvertrouwen hadden opgelopen. Niet verwonderlijk, want als kind kregen zij vooral veel extra huiswerk, met veel nadruk op lezen. “Als je vooral moet focussen op waar je níet goed in bent, dan is het toch niet gek dat je onzeker wordt? Waar zit dat zelfvertrouwen-probleem precies bij dyslexie, en hoe zorgen we ervoor dat mensen, net als ik, een positieve ervaring krijgen?” Desi bedacht daarvoor een manier die in deze tijd past: door de digitale en fysieke wereld te laten samenkomen.

Demofilmpje Mazehunter

Mazehunter maakt oefenen een avontuur

Voor kinderen met dyslexie helpt het om nieuwe dingen te leren, waarvoor de hersenhelften moeten samenwerken; want hoe meer deze communiceren, hoe makkelijker lezen uiteindelijk wordt. Touwtjespringen is een voorbeeld van een activiteit waarbij beide hersenhelften moeten samenwerken; ditzelfde gebeurt bij hardop lezen.

Mazehunter maakt gebruik van al dit soort spelletjes, maar maakt deze extra leuk om te doen, doordat kinderen via de app uit hun opdracht een verhaal of animatie zien ontstaan. Het kind tekent bijvoorbeeld op een whiteboard; vervolgens maak je met de app een foto, en komt een uitsnede terecht in de wereld van Mazehunter. Daar zien kinderen hun tekening tot leven komen.

"De motivatie ligt hoger als er een verhaal bij zit, daarom neemt de digitale applicatie het kind mee in een avontuur. Er zitten veel kleine animaties in; het is een combinatie van fysieke activiteit, interactie, luisteren en kijken."

Mazehunter naar de markt brengen

De jury van de Amsterdam Science and Innovation Award prees Desi's intrinsieke motivatie, en vond het erg sterk dat zij dit volledig uit eigen initiatief heeft bedacht en zelfstandig heeft ontwikkeld naast haar studie, en er nu mee doorgaat naast haar baan.

De 10.000 euro prijzengeld komt erg goed van pas om dichterbij het einddoel te komen, namelijk de app op de markt brengen. Er staat al een goede basis van de app, maar eerst moet nog meer getest, uitgebreid en verbeterd worden. "Ik ben hier ontzettend blij mee, want deze droom komt hiermee erg dichtbij."

Eerder dit jaar heeft Desi al 25.000 euro HBO-Take-off-subsidie binnengehaald, waardoor ze de app verder kon ontwikkelen samen met GainPlay Studio.

Vanuit de HvA was er ook een winnaar van de Impact Award, de jaarlijkse prijs voor onderzoekers die grote maatschappelijk impact teweegbrengen: HvA-lector Jeroen Kluck kreeg in NEMO deze prijs uitgereikt, voor zijn onderzoek naar klimaatadaptatie in steden.

Naast Desi waren er nog twee winnaars van de AMSIA in andere categorieën: Tom Brouwer van Amsterdam UMC won in de categorie Gezondheid, met Flowsure, een realtime urineproductiemonitor; Arnon Lesage (UvA) kreeg de prijs in de categorie Milieu&Klimaat voor SolarFoil: een nanofolie die zonlicht omzet in licht voor land- en tuinbouw.

De tablet zet je recht op tafel met daarop een spiegeltje op de camera; zo ziet de camera wat er getekend wordt. Vervolgens maakt de app een foto.