Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Risicodialoog hitte - maar dan net even anders: met burgers en van onderaf

Tips voor professionals die werken aan de hittebestendige stad

Verslag

De meeste risicodialogen worden gevoerd met professionals en op basis van kaarten en modellen. Burgers hebben tot nu toe in Nederland nog maar amper een rol in de risicodialogen die gehouden worden binnen het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie . Dat is wonderlijk, want zij ervaren aan den lijve waar het heet is in de stad en wat dat met hen doet. Zij zijn als het ware de ultieme graadmeters en ervaren dus ook welke maatregelen effectief zijn tegen hitte. Door burgers te betrekken bij het thema hitte en ze hun ervaringen en ideeën voor oplossingen te laten delen, kunnen zij een bijdrage leveren aan de risicodialoog en uiteindelijk ook aan de realisatie van een hittebestendige stad. Bovendien, wat het klimaatvraagstuk vraagt, is de EXTRA aandacht voor groepen mensen die je normaal gesproken niet betrekt of bereikt, mensen die je echt moet gaan opzoeken en waarvoor je de tijd moet nemen. Daar zitten ook vaak de meest kwetsbare groepen tussen die hun eigen beleving hebben van de zaken die professionals (wel of niet) bedreigingen noemen. Daarnaast wordt er in een risicodialoog met burgers veel minder binnen de lijntjes gekleurd en binnen hokjes gedacht dan wanneer deze met professionals wordt gehouden. Een dialoog met professionals bestaat veel meer uit antwoorden die in lijn zijn met de mores van het werkveld.

Gedurende ruim een jaar (zomer 2018 t/m zomer 2019) hebben we de risicodialoog in de wijk Amersfoort Schothorst van onderaf vormgegeven. Waarom Amersfoort Schothorst? Omdat de gemeente komende jaren gaat werken aan een klimaatbestendige inrichting van deze wijk.

Wat we in dit project hebben gedaan is nieuw, want:
• er zijn echte temperatuurmetingen uitgevoerd door de bewoners van het gebied aangesloten bij burgerwetenschapsproject Meet je stad!1 en er zijn veel gesprekken gevoerd met burgers tijdens hete dagen: Hoe treft hitte de wijk Schothorst? Wat merk je daarvan? Wat doe jij om verkoeling te vinden tijdens hete dagen?
• er zijn lessen getrokken of dit leidt tot een andere soort betrokkenheid bij de risicodialoog en andere informatie.

NB: De activiteiten waren onderdeel van het Impactproject2 “Risicodialoog zelf meten aan hitte”. In dit project waren betrokken: de bewoners uit Amersfoort Schothorst, Hogeschool van Amsterdam, Grassroots organisatie De WAR, Gemeente Amersfoort en Waterschap Vallei en Veluwe.

Referentie Klok, L., Sijbrandij, S., Wildschut, D., van Zandbrink, L., & Caverzam Barbosa, E. (2019). Risicodialoog hitte - maar dan net even anders: met burgers en van onderaf: Tips voor professionals die werken aan de hittebestendige stad. Hogeschool van Amsterdam.
Gepubliceerd door  Urban Technology 1 december 2019

Publicatiedatum