Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie
dhr. J. Rijnders (Jeremy) MSc.
OnderzoekerJeremy Rijnders is onderzoeker. Hij behaalde een bachelor Sociaal Pedagogische Hulpverlening (deeltijd) aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en een Master Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Binnen het lectoraat Youth Spot doet Jeremy onderzoek naar het methodisch werken van professionals in het jongerenwerk en de samenwerking tussen het jongerenwerk en scholen voor het voortgezet onderwijs. Hij is met name geïnteresseerd in de methodische overwegingen die in de dagelijkse complexiteit van het jongerenwerk worden gemaakt.
Jeremy combineert in zijn werk graag kwalitatieve met kwantitatieve onderzoeksmethoden en heeft hierbinnen een bijzondere interesse in het samenspel tussen ‘cultuur’ en ‘actie’. Daarnaast behoudt hij, door meer dan negen jaar werkervaring als sociaal werker met dak- en thuislozen in de Maatschappelijke Opvang van Amsterdam, oog voor de soms complexe wisselwerking tussen de ‘theorie’ en ‘praktijk’, en heeft hij een gedegen kritische en analytische houding ontwikkeld.
-
Tips voor het versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs
Rijnders, J., & Manders, W. (2020). Tips voor het versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs: Reader jongerenwerk en onderwijs samen (JOS) . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs
Rijnders, J., & Manders, W. (2020). Versterken van de samenwerking tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs: Een gezamenlijke leerlijn van vier maanden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
The contribution of professional youth work to the development of socially vulnerable youngsters: A multiple case study
Sonneveld, J., Rijnders, J., Metz, J., Van Regenmortel, T., & Schalk, R. (2020). The contribution of professional youth work to the development of socially vulnerable youngsters: A multiple case study. Children and Youth Services Review, 118, [105476]. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105476
-
Hoe jongerenwerkers werken aan preventie
Metz, J., Sonneveld, J., & Rijnders, J. (2020). Hoe jongerenwerkers werken aan preventie: 22 keer 1 jaar jongerenwerk in praktijk. SWP.
-
Thuis voelen in een diverse wijk
Hoijtink, M., Lucas, P., & Rijnders, J. (2020). Thuis voelen in een diverse wijk: lichte bridgingstactieken van sociaal werkers in buurthuizen. Vakblad Sociaal Werk, 21(2), 8-11.
-
E-learning eenzaamheid
Rumping, S. M. (Author), Van der Steen, M. (Author), Rijnders, J. (Author), & Boendermaker, L. (Other). (2020). E-learning eenzaamheid. Digital or Visual Products, Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Kwaliteit en Effectiviteit in de Zorg voor Jeugd. http://www.hva.nl/ondersteuningjongeren/eenzaamheid
-
Toegankelijkheid in divers perspectief
Welschen, S., Lucas, P., von Meyenfeldt, L., Hoijtink, M., Rijnders, J., & Veldboer, L. (2020). Toegankelijkheid in divers perspectief: bewoners, verbinders en professionals over de sociale basis in een ontwikkelbuurt : eindrapportage onderzoek toegankelijkheid sociale basis Geuzenveld, Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Stedelijk Sociaal Werken.
-
Portretten van vier samenwerkingspraktijken jongerenwerk & voortgezet onderwijs in Amsterdam
Rijnders, J., Manders, W., & Metz, J. (2020). Portretten van vier samenwerkingspraktijken jongerenwerk & voortgezet onderwijs in Amsterdam: rolverdeling, werkzame elementen en randvoorwaarden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.
-
Werkzame factoren in samenwerking jongerenwerk en voortgezet onderwijs die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat
Sarti, A., Manders, W., Metz, J., & Rijnders, J. (2019). Werkzame factoren in samenwerking jongerenwerk en voortgezet onderwijs die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat: factsheet. Hogeschool van Amsterdam.
-
Toegankelijkheid in divers perspectief
Welschen, S., Hoijtink, M., von Meyenfeldt, L., Lucas, P., Rijnders, J., & Veldboer, L. (2019). Toegankelijkheid in divers perspectief: Bewoners, verbinders en professionals over de sociale basis in een ontwikkelbuurt. Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/akmi/gedeelde-content/evenementen/evenementen/2019/12/conferentie-thuis-in-de-sociale-basis-in-ontwikkelbuurten---12-dec.html
-
Voortgezet onderwijs en jongerenwerk
Manders, W., & Rijnders, J. (2019). Voortgezet onderwijs en jongerenwerk: partners in het versterken van het positief pedagogisch klimaat. Poster session presented at Afsluitend Congrestival AWTJF, Leeuwarden, Netherlands.
-
Bevordering maatschappelijke participatie van jongeren (16-23 jaar)
Rijnders, J., & Parigger, E. (2019). Bevordering maatschappelijke participatie van jongeren (16-23 jaar): omgaan met eenzaamheid en het versterken van sociale steun. Poster session presented at NEJA-Conferentie. Integraal werken in de Amsterdamse zorg voor jeugd: Handvat of hype?, Amsterdam, Netherlands.
-
Met elkaar of naast elkaar?
Welschen, S., Metze, R., Haijen, J., & Rijnders, J. (2018). Met elkaar of naast elkaar? wijkteamprofessionals en informele krachten in Oud Noord over kwesties bij de gezamenlijke ondersteuning aan huishoudens in kwetsbare posities . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Stedelijk Sociaal Werken.
-
Met elkaar of naast elkaar?
Metze, R., Rijnders, J., & Welschen, S. (2018). Met elkaar of naast elkaar? stakeholders in Oud Noord over kwesties bij gezamenlijke ondersteuning van huishoudens in kwetsbare posities . Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Stedelijk Sociaal Werken.
-
Wijkteamonderzoek De Baarsjes: deelrapportage 1: stakeholders
Rijnders, J., Metze, R., Sedney, P., & Remmelink, L. (2018). Wijkteamonderzoek De Baarsjes: deelrapportage 1: stakeholders: een rapportage van het onderzoek naar het beeld van stakeholders in de Baarsjes van de samenwerking tussen wijkteam professionals en informele partijen. Hogeschool van Amsterdam.
-
Wijkteamonderzoek De Baarsjes: deelrapportage 2: wijkteam professionals en informele partijen
Rijnders, J., Metze, R., Sedney, P., & Remmelink, L. (2018). Wijkteamonderzoek De Baarsjes: deelrapportage 2: wijkteam professionals en informele partijen: een rapportage van het onderzoek naar het beeld van wijkteam professionals en informele partijen in de Baarsjes van hun onderlinge samenwerking. Hogeschool van Amsterdam.
-
Gedeelde concepten, verschillende concepties
Berg, J., Rijnders, J., Veldboer, L., & Metze, R. (2017). Gedeelde concepten, verschillende concepties: SamenDOEN professionals en hun opvattingen over eigen kracht en over het samenwerken met informele partijen. Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Outreachend Werken en Innoveren.
-
Analyse van het onderzoek onder stakeholders in het gebied Oud-Noord
Metze, R. N., & Rijnders, J. (2017). Analyse van het onderzoek onder stakeholders in het gebied Oud-Noord: een tussenrapportage als onderdeel van het wijkteamonderzoek van de Werkplaats Sociaal Domein metropoolregio Amsterdam. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.