Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Grote Schoonmaak

Wisselcolumn in Management & Consulting, april 2015
Gepost op: 21 sep 2015

‘Keep only those things that spark joy.’ Dit is het centrale thema uit het boek van Marie Kondo, een Japanse lifestyledeskundige die mensen helpt orde en rust te brengen in hun leven. Wouter Smit, promovendus ‘cultuurverandering’ en docent Bedrijfskunde, wacht nog steeds op het eerste bedrijf dat de KonMari-methode gaat inzetten.

‘Keep only those things that spark joy.’ Dit is het centrale thema uit het boek van Marie Kondo, een Japanse lifestyledeskundige die mensen helpt orde en rust te brengen in hun leven. In de door haar ontwikkelde ‘KonMari-methode’ worden mensen aangespoord hun huis op een gestructureerde methode te ordenen en op te ruimen. Rommel, stelt Kondo, beneemt het zicht op wat je eigenlijk wilt van het leven. Het effect van haar methode is zo groot dat Times Magazine haar dit jaar opnam in de lijst van de top-100 meest invloedrijke personen.

De crux van de KonMari-methode zit hem in de eenvoud. De eerste stap is dat je thuis al je spullen uit een bepaalde categorie (bijvoorbeeld al je kleren of boeken) om je heen over de vloer verspreidt. Vervolgens laat je alle voorwerpen door je handen glijden en stel je jezelf slechts één vraag: ‘Does it spark joy?’, vrij vertaald als ‘Raakt mij dit positief?’ Indien het antwoord ‘ja’ is, dan houd je het voorwerp. Indien ‘nee’, dan belemmert het je leven en gooi je het in de vuilnisbak.

Ik wacht nog steeds op het eerste bedrijf dat de KonMari-methode gaat inzetten. En dan bedoel ik niet het opruimen van het kantoor (hoewel dat bij veel organisaties al een enorme verfris- sing zou betekenen). De ordeningsmethode is gebaseerd op gevoel (‘joy’) en laat dat nu juist het ontbrekende element zijn bij de meeste strategische analyses in de boardroom. Daar worden periodiek de omgevingskrachten in kaart gebracht, canvassen ingevuld, kerncompetenties geïdentificeerd en scorekaarten opgesteld. Echter, weinig managers laten weten aan welke service of welk product zij het meest plezier beleven. Waar hun hart sneller van gaat kloppen. ‘Kikai o nogashimashita!’ zou Marie zeggen, oftewel, ‘Een gemiste kans!’

Een gedachtenexperiment: het management inventariseert alle producten en diensten die het bedrijf aan klanten levert, beschrijft deze stuk voor stuk op aparte blaadjes en legt deze in het midden van de kamer. Vervolgens wordt een groep medewerkers uitgenodigd. Eén voor één gaan de blaadjes van hand tot hand. De medewerkers noteren bij welk product of welke dienst zij een plezierig gevoel ervaren. Blaadjes die bij niemand positieve emoties triggeren verdwijnen in de prullenbak.

‘Ja, maar deze service is onze core competence en staat gepositioneerd als cash cow!’ sputtert een manager tegen terwijl hij een blaadje uit de prullenbak vist. Tja, dat is dan een strategische consequentie. De derving van inkomsten op de korte termijn kan gecompenseerd worden door positieve effecten op de lange termijn omdat medewerkers alleen nog aan de slag gaan met de producten en diensten die hen wel een goed gevoel geven, hen uitdagen of waar zij zelf affiniteit mee hebben. Werkzaamheden die tevens energie opleveren naast dat zij energie vergen.

Waarvoor zij bereid zijn een extra stapje te doen en gedreven zijn om verder uit te bouwen. Kortom, een gedreven en opgeruimd bedrijf met een verscherpt doel voor ogen.

Blog is eerder gepost op http://www.slideshare.net/louterwouter/gastcolumn-mc-grote-schoonmaak.